Brytyjskiej opowieści ciąg dalszy. Tym razem przenosimy się nieco na wschód, na Rheilffordd y Trallwng a Llanfair Caereinion - liczącą sobie 113 lat linię kolejową długości niecałych 14 mil łączącą właśnie Welshpool z Llanfair Caereinion.
Linia o rozstawie 2 stopy 6 cali (762 mm) była jedną z kilku walisjkich kolei wąskotorowych użytku publicznego i powstała specjalnie dla wsparcia rozwoju ekonomicznego tego regionu, pozbawionego wówczas wszelkiej komunikacji. Pierwotnie obsługiwana była przez Cambrian Railways, które później (w 1923) zostały wcielone do kolei Great Western, zaś te zostały znacjonalizowane i włączone do British Railways w 1948.
Planowy ruch pasażerski zawieszono w roku 1931, jednakże ruch towarowy utrzymywano do roku 1956. Po kilkuletnim przestoju, lokalne stowarzyszenie uruchomiło ponownie ruch, tym razem już tylko turystyczny, w roku 1963 i taki stan utrzymuje się do dziś.
Lokomotywa GWR 823 "Countess" z pociągiem z Welshpool Raven Square do Llanfair Caereinion powolutku toczy się doliną rzeki Afon Banwy neu Einion, którą chwilę wcześniej przekroczyła. Parowóz to oryginalna maszyna z tej kolei pochodząca z 1902 roku, natomiast wagony to nowe repliki zbudowane wg oryginalnych projektów w opisanych na poprzednich zdjęciach Boston Lodge Works na niedalekiej Ffestiniog Railway. Co ciekawe, z racji zezłomowania znacznej części oryginalnego taboru oraz stosunkowo egzotycznego, jak na warunki brytyjskie, rozstawu toru, druga para pociągów miała w składzie wagony pochodzące z Austrii i Węgier, a na kolejce stacjonują ponadto lokomotywy nawet z Tajwanu, Sierra Leone czy Antigui.
Dodano: 29.08.2016 01:10
|