Brytyjskiej opowieści ciąg dalszy. Opuszczamy klimaty wąskotorowe i przenosimy się na tor normalny :)
Severn Valley Railway jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej malowniczych kolei muzealnych w Wielkiej Brytanii. Prowadzi z Bridgnorth do Kidderminster poprzez pagórkowate tereny wzdłuż rzeki Severn.
Pierwotnie ta trasa była fragmentem drugorzędnej linii łączącej Hartlebury ze Shrewsbury, otwartej w roku 1862. Od 1870 roku jej operatorem były koleje Great Western, które wybudowały dodatkowe połączenie między stacjami w Bewdley i Kidderminster.
Kolej nigdy nie była rentowna. Po nacjonalizacji GWR stopniowo ograniczano na niej ruch, aż do całkowitego zawieszenia przewozów pasażerskich w 1963, po czym rozebrano szlak od Bridgnorth do Shrewsbury. Na pozostałym odcinku do końca lat 60. odbywały się jeszcze niewielkie przewozy towarowe.
Wobec nieuchronnie zbliżającego się końca linii, w 1965 zawiązało się Severn Valley Railway Preservation Society, które podjęło starania o zachowanie jeszcze istniejącego fragmentu linii i przeznaczenie go do celów turystycznych. Po otrzymaniu niezbędnych papierków oraz oczywiście dofinansowania, kolej ruszyła ponownie w 1970 najpierw z Bridgnorth do Hampton Loade, następnie w 1974 osiągając Bewdley i wreszcie w 1984 Kidderminster, uzyskując ponownie połączenie z resztą sieci kolei brytyjskich.
I tak oto malownicza kolej muzealna funkcjonuje do dziś. Przez wiele lat wydawało się, że na tym już kolej poprzestanie - i otóż nie. Od kilku lat wciąż się rozważa odbudowę szlaku na północ od Bridgnorth w kierunku Shrewsbury. Co najlepsze, fundusze na pokrycie kosztów odbudowy by się znalazły, lecz problem stanowi fakt sprzedania gruntów po linii kolejowej w połączeniu z chorobliwym przywiązaniem wyspiarzy do własności prywatnej. Jak bardzo chorobliwym, pokażę za jakiś czas na innym zdjęciu. Tak czy inaczej, na nasze brzmi to trochę jak science-fiction - ale oni naprawdę takie projekty potrafią przepchnąć, jak np. wspomniana wcześniej Welsh Highland Railway.
No i z kronikarskiego obowiązku - lokomotywa 4566 (seria 4500 GWR, rocznik 1924) w barwach British Railways wjeżdża na stację Hampton Loade z pociągiem z Bridgnorth do Kidderminster. Minie się tutaj z pociągiem przeciwnej relacji, prowadzonym także trakcją parową.
Na koniec jeszcze tylko polecam zwrócić uwagę na dbałość o historyczne szczegóły w otoczeniu stacji. Kwiatki, tablice ogłoszeniowe z oryginalnymi plakatami kolei GWR i LMS, tabliczki informacyjne, ławeczki... I porównajmy to sobie z "muzealną" linią między Wolsztynem i Poznaniem.
Dodano: 06.09.2016 16:54
|