RHTT
RHTT
Krzysztof Wilga 16.10.2021 | Wymondham
"Jesień to na kolei szczególna pora – nie tak bardzo lubiana. Duża wilgotność powietrza, deszcz i liście opadające z drzew powodują zmniejszenie przyczepności i pogorszenie współpracy pomiędzy stalowymi kołami i gładką szyną – powodując trudności tak przy ruszaniu, jak i przy hamowaniu. Ponadto cieniutka jak papier warstwa zanieczyszczeń organicznych może powodować izolowanie elektryczne koła od szyny. To stwarza problemy w funkcjonowaniu układów sterowania ruchem kolejowym – wiele z nich korzysta z kontroli zajętości torów i rozjazdów na podstawie detekcji zwierania dwóch toków szynowych zestawem kołowym. To już bardzo realne zagrożenie – powstaje zjawisko pozornego „znikania pociągów” na szlaku. Upraszczając: – urządzenia sygnalizacyjne nie rejestrując zwierania szyn przez pociąg zezwolą na wyprawienie na ten odcinek kolejnego składu, lub pozwolą na wjazd pociągu na stację na tor już zajęty. W połączeniu z trudnościami w hamowaniu jesień jest zatem na kolei bardzo niebezpieczną porą roku. W Polsce właściwie jedynym środkiem zaradczym jest piasecznica – urządzenie umożliwiające pojazdom podawanie porcji suchego piasku bezpośrednio na szynę tuż przed toczącym się kołem. Dzięki temu przyczepność rośnie – pomaga to tak przy ruszaniu, jak i przy hamowaniu. Wiele pojazdów – najczęściej pasażerskie zespoły trakcyjne – nie ma jednak takiego wyposażenia. Co jeszcze więc można zrobić? Odpowiedź jest banalna, ale jednocześnie bardzo trudna: należy regularnie w tym okresie czyścić szyny z zanieczyszczeń. Jak to zrobić ? Odpowiedź znają Brytyjczycy. Wykorzystują oni do tego celu specjalne pociągi. Określane są skrótem RHTT – „Rail Head Treatment Train” – pociąg czyszczący główkę szyny.

Pociąg RHTT oczyszcza szyny za pomocą strumienia gorącej wody o ciśnieniu 1500 barów, a także pokrywa szyny specjalną mieszanką zwiększającą przyczepność. Jej dokładny skład jest tajemnicą, jednak wiadomo, że zawiera piasek (dla polepszenia przyczepności) i stalowe drobinki (polepszają kontakt elektryczny kół z szynami – niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układów zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym) oraz żel zwiększający przyczepność i pozwalający przylegać stałym składnikom do powierzchni szyny przed dłuższy czas.

W 2021 roku na szlaki zarządzane przez Network Rail wyruszyło 67 pociągów czyszczących główkę szyny. Część z nich to zestawy z dwoma lokomotywami spalinowymi na obu końcach, a część to autonomiczne pojazdy czyszczące z własnym napędem."

(źródło: https://radziol.pl/2021/10/24/rhtt-w-doncaster/?fbclid=IwAR35_NddlXT7xWipm2tTmfgkDi9rFZAuBDNBK-ATiGfsAZaFbBixOQFvgBU)

Radek na swoim blogu idealnie opisał temat RHTT w Wielkiej Brytanii, stąd pozwoliłem sobie zacytować w całości Jego wpis.

Na zdjęciu jeden z pociągów prowadzony lokomotywą Class37218 przejeżdża przez stację Wymondham. Na końcu siostrzana lokomotywa Class37407. Lokomotywy oczyszczały linie kolejowe w hrabstwie Norfolk.

Dodano: 15.11.2022 00:51

Inne w Kategorii Wielka Brytania
Komentarze
pawel guraj 15.11.2022 10:08
Uwielbiam oglądać filmy z tymi maszynami ze względu na dźwięk :)
Krzysztof Wilga 15.11.2022 10:52
Na żywo wrażenia są niesamowite a zwłaszcza w nocy. Raz w miesiącu przejeżdżają koło mojego domu z pociągiem testowym to aż ściany się trzęsą jak dodają mocy ;)
Drago 15.11.2022 19:00
Ciekawa sprawa, nawet nie wiedziałem, że taki sposób istnieje, wszakże na lokomotywach których jeżdżę są piasecznice..., które zwykle nie działają jak powinny :D
SeweryneR 15.11.2022 20:55
Też nie wiedziałem o istnieniu takich metod zaradczych na tak dużą skalę!
Kospal 15.11.2022 21:36
Ciekawy temat! O których właśnie Radek nie dawno pisał. I te maszyny. Robi wrażenie!+
rs 17.11.2022 23:28
W Szwecji używają specyfiku Electra Gel 2003 firmy Lawrence Industries z UK, podejrzewam, że to może być taka sama substancja :-)
złe_zdjęcia 21.11.2022 17:16
Żele, lubrykanty itp. to jedno :D ale ta maszyna! Fantastyczna.
Tagi
Class373721837407WymondhamjesieńRHTTWielka_Brytania
Mapa

RSS Feed: RHTT (Komentarzy)