18 października 1885 roku doprowadzono do centrum miasta Coimbra kolej. Od wcześniejszego dworca, na linii Porto-Lizbona poprowadzono wzdłuż rzeki Mondego odnogę zakończoną dworcem (prawie) czołowym. Przez wiele lat bowiem tory szły dalej, między innymi odcinkiem ulicznym, tworząc kolej lokalną do Serpins.
Dworzec nie doczeka się jednak ani 150, ani nawet okrągłego 140 lecia. Już w niedzielę, 20 minut po północy ze stacji Coimbra odjedzie ostatni pociąg w historii - U16800 do Figueira da Foz.
Skandaliczna w oczach znaczącej części mieszkańców miasta decyzja została podjęta w związku z budową systemu BRT Metro Mondego. Elektryczne autobusy to pozostałość po znacznie ambitniejszych, przedkryzysowych planach lekkiej kolei na wzór Porto.
System ma poprawić mobilność w mieście, ale na razie ją zmniejszy. Ulice Coimbry w szczycie komunikacyjnym są całkowicie nieprzejezdne, a autobusy wiecznie opóźnione, mimo buspasów. Stacja znajdowała się 700m od centrum - uniwersytetu, Coimbra-B to już ponad 2,5km... cdn.
Dodano: 10.01.2025 12:57
|