Projekt Metro Mondego, zmartwychwstały po portugalskim kryzysie finansowym, znacząco zmienił swoje oblicze.
System lekkiej kolei został zastąpiony bateryjnym autobusem elektrycznym chińskiej produkcji na całkowicie wydzielonej trasie - na odcinku podmiejskim w śladzie dawnej kolei, z mijankami (!). Ze względu na te właśnie zmiany nastąpiła potrzeba likwidacji Estação Nova...
Pomysł nigdy nie był szczególnie popularny wsród mieszkańców - budowa doprowadziła między innymi do gigantycznego, niepotrzebnego, przetrzebienia drzew na nadrzecznej alei.
Protesty mieszkańców zyskały zorganizowany charakter, a nadziei (złudnej) dodawał fakt, że pierwotny termin zamknięcia stacji - rok 2020 - był opóźniany ze względu na wiele problemów na budowie. Zorganizowany ruch społeczny przeprowadził wiele demonstracji z których ostatnia miała miejsce w czerwcu 2024 roku - wtedy nadal nie był znany oficjalny termin zamknięcia, choć od początku roku mówiono "o okolicach lipca"...
Coimbra nie ma szczęścia do tradycyjnego elektrycznego transportu miejskiego - w 1980 roku zlikwidowano tramwaje, a rozwinięty system trolejbusów doprowadzono do tragicznego stanu, a w końcu zamknięto ze względu na wieloletnie prace budowlane na głównym skrzyżowaniu miasta i przerwaną sieć trakcyjną...
Tekst na banerze:
Zamknięcie Stacji Centralnej?
Tylko w Portugalii!
Ruch społeczny na rzecz Estaçao Nova
cdn.
Dodano: 11.01.2025 20:02
|