Trumna z próżnym składem węglarek mija w ponury poranek dawną fabrykę aparatury chemicznej Wimach i za chwilę minie dawny przejazd kolejowy na ul. Szadoka oraz rejon dawnego posterunku odgałęźnego jadąc pod wzniesienie do KWK Wujek szlakiem łącznicy nr 864 Katowice Ligota - KWK Wujek w stronę kopalni Wujek.
Skład mija rejon dawnego posterunku odgałęźnego Kokociniec skąd tor prowadził do posterunku odgałęźnego Panewnik Pi1, korzystały z niego pociągi jadące od strony posterunku odgałęźnego Brynów bez konieczności jazdy ze zmianą czoła na stacji Katowice Ligota. Po likwidacji łącznicy dawna nastawnia pełniła rolę budki dróżnika na przejeździe oraz posterunku odstępowego przed uruchomieniem samoczynnej blokady liniowej. Po jej uruchomieniu w niskoparterowym murowanym budynku służbę pełnili dróżnicy przejazdowi. Po łącznicy zachował się wagon kryty, który pełni rolę altanki w pobliskim ROD Oaza tuż obok dawnego przejazdu. Z lewej natomiast powstał park naukowo-technologiczny Euro Centrum na terenie dawnej Fabryki Aparatury Chemicznej Wimach, którą zlikwidowano na przełomie końca 2 połowy lat 90-ch i początku lat 00-ch. Fabryka posiadała własną bocznicę, która miała połączenie ze stacją Katowice Ligota. Manewry odbywały się za pomocą lokomotywy Ls40. Jedyny ślad jaki pozostał po bocznicy to brama wjazdowa.
W chwili obecnej ww łącznica już nie istnieje, została rozebrana pod koniec września tego roku w związku modernizacją katowickiego węzła kolejowego, pozostały jedynie semafory wjazdowe strzegące wjazdu na kopalnianą bocznicę i stację Katowice Ligota wraz z tarczami ostrzegawczymi. Sama kopalnia zakończyła działalność w listopadzie w 2021 roku a w zasadzie oddział kolejowy, który obsługiwała spółka DB Cargo Polska lokomotywami serii T448p. W tym miejscu ma powstać przystanek osobowy Katowice Kokociniec w ramach modernizacji kwk.
Dodano: 27.11.2024 22:30
|