ET21-548
ET21-548
Drago 21.01.2022 | Legnica
Myślę, że tutaj też mogę się pochwalić naszym "nowym/starym dzieckiem".
ET21-548 trafił do Legnicy z Brochowa już w stanie nieczynnym z innymi zabytkami w dniu 22.09.2020.
Dopiero kilka miesięcy temu, gdzieś na przełomie października postanowiliśmy zabrać się do roboty we trójkę, zakasając rękawy.

Opracowaliśmy wstępny projekt, przeanalizowaliśmy wiele zdjęć historycznych z lat 90 i 2000r, zbadaliśmy temat jakich częście nam brakuje, i wzięliśmy się do roboty.
Pracowaliśmy przy nim w miarę możliwości czasowych. Zazwyczaj były to w weekendy lub ja, osobiście pomiędzy służbami, w dniach wolnych od pracy ślęczałem na warsztacie. Dlatego też zajęło nam to tyle czasu. W przypadku SU46-047 był to raptem miesiąc, a zakres prac był dużo większy. Niemniej jednak wtedy byliśmy praktycznie na miejscu w Węglińcu i mogliśmy pracować przy suce codziennie po kilka godzin.

Sporo brakujących elementów udało się nam jeszcze uratować zanim wszystkie ET22 wyjadą z Brochowa na kasację (np: izolatory pod pantografy, ślizgi z nakładkami miedzianymi na pantografy typu 5ZL, ramki reflektorów - które sputniki miały często ściągane i już nie zakładane, przewody ogrzewania składu itp). Wiele też elementów zostało odtworzonych. Na uznanie zasługuje kolega Marcel, za odnowienie i dorobienie tablic czołowych oraz bocznych znamionowych PaFaWag-u, a także opracowanie naklejek traferetowych na pudło lokomotywy.

Co można powiedzieć o samej maszynie ?
A no na przykład to, że lokomotywa jest jeszcze na chodzie, co niestety nie wiąże się z tym, że może sobie po prostu od tak jeździć i prowadzić pociągi.
Ma niestety uszkodzoną jedną przetwornicę, stało się to w roku 2016, podczas powrotu pociągu z Jerzmanic, oraz na dzień dzisiejszy nie ma już ważnego Świadectwa Sprawności Technicznej. Więc na chwilę obecną mamy jedynie zabytek, który będzie cieszyć oko jako pomnik, dosyć mocno związany z Legnicą, jako seria lokomotyw ET21.


Do szerszego opisu zapraszam serdecznie na mój profil Łukasz Welter-Fotografia oraz kolegi Marcela Durbajło z pforilu Lokomotywy Serii SU46 , gdzie opracowany jest krótki ale dokładny materiał o historii tej lokomotywy oraz samym przedsięwzięciu :)

Dodano: 28.01.2022 13:26

Inne w Kategorii ET21 / 3E
Komentarze
Kospal 28.01.2022 19:02
Kawał porządnej roboty! Słowa uznania :) Czekamy na kolejne wozy. Docent +
Szymon Suliński 29.01.2022 14:27
Budujące jest to, że w naszym kraju są jeszcze ludzie dbający o zachowanie historii i dziedzictwa polskiej kolei. Poświęcanie przez Was Panowie czasu i sił jest naprawdę warte docenienia i uznania. Ogromne gratulacje za przywrócenie pięknego wyglądu tej zasłużonej maszynie. Oby tylko starczyło Wam zapału do wykonania kolejnych planowanych projektów i żebyście dostawali jak największą pomoc i wsparcie. Należy wierzyć, że ten Sputnik będzie cieszył oczy przez dziesiątki lat i nie zostanie zezłomowany jak to miało miejsce w przypadku SU46-047, w którą też włożyliście ogrom prac. Decyzji o pocięciu tej maszyny nigdy jakoś nie przetrawię...Że też nikt nie wpadł na pomysł pozostawienia jej jako chociaż pomnik techniki...Panowie jeszcze raz gratulacje i powodzenia przy następnych maszynach!
Tagi
ET21-548sputnikosiołekzabytekpomnikmuzeumpkp_cargoLegnicazimadolnośląskieszopa2022
Exif
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D7200
Exposure time: 1/50 sec(s)
Aperture value: F/4
ISO speed: 500
Date created: 21.01.2022 15:27:30
Focal length: 25mm
Mapa

RSS Feed: ET21-548 (Komentarzy)