ET21-548 |
|
|
Drago
|
21.01.2022 | Legnica |
Myślę, że tutaj też mogę się pochwalić naszym "nowym/starym dzieckiem".
ET21-548 trafił do Legnicy z Brochowa już w stanie nieczynnym z innymi zabytkami w dniu 22.09.2020.
Dopiero kilka miesięcy temu, gdzieś na przełomie października postanowiliśmy zabrać się do roboty we trójkę, zakasając rękawy.
Opracowaliśmy wstępny projekt, przeanalizowaliśmy wiele zdjęć historycznych z lat 90 i 2000r, zbadaliśmy temat jakich częście nam brakuje, i wzięliśmy się do roboty.
Pracowaliśmy przy nim w miarę możliwości czasowych. Zazwyczaj były to w weekendy lub ja, osobiście pomiędzy służbami, w dniach wolnych od pracy ślęczałem na warsztacie. Dlatego też zajęło nam to tyle czasu. W przypadku SU46-047 był to raptem miesiąc, a zakres prac był dużo większy. Niemniej jednak wtedy byliśmy praktycznie na miejscu w Węglińcu i mogliśmy pracować przy suce codziennie po kilka godzin.
Sporo brakujących elementów udało się nam jeszcze uratować zanim wszystkie ET22 wyjadą z Brochowa na kasację (np: izolatory pod pantografy, ślizgi z nakładkami miedzianymi na pantografy typu 5ZL, ramki reflektorów - które sputniki miały często ściągane i już nie zakładane, przewody ogrzewania składu itp). Wiele też elementów zostało odtworzonych. Na uznanie zasługuje kolega Marcel, za odnowienie i dorobienie tablic czołowych oraz bocznych znamionowych PaFaWag-u, a także opracowanie naklejek traferetowych na pudło lokomotywy.
Co można powiedzieć o samej maszynie ?
A no na przykład to, że lokomotywa jest jeszcze na chodzie, co niestety nie wiąże się z tym, że może sobie po prostu od tak jeździć i prowadzić pociągi.
Ma niestety uszkodzoną jedną przetwornicę, stało się to w roku 2016, podczas powrotu pociągu z Jerzmanic, oraz na dzień dzisiejszy nie ma już ważnego Świadectwa Sprawności Technicznej. Więc na chwilę obecną mamy jedynie zabytek, który będzie cieszyć oko jako pomnik, dosyć mocno związany z Legnicą, jako seria lokomotyw ET21.
Do szerszego opisu zapraszam serdecznie na mój profil Łukasz Welter-Fotografia oraz kolegi Marcela Durbajło z pforilu Lokomotywy Serii SU46 , gdzie opracowany jest krótki ale dokładny materiał o historii tej lokomotywy oraz samym przedsięwzięciu :)
Dodano: 28.01.2022 13:11
|
|
Komentarze |
|
MNK |
28.01.2022 13:13 |
Czapki z głów
|
|
Lajon |
28.01.2022 13:23 |
Niechaj się błyszczy i świeci, jak najdłużej :D
|
|
Miedziok86 |
28.01.2022 13:53 |
Znakomita robota panowie, oby ten sam los spotkał także ET21-57, który gnije w Czechowicach-Dziedzicach.
|
|
KSM |
28.01.2022 13:56 |
No, no. Ładnie :)
|
|
medMatthew |
28.01.2022 14:44 |
Pięknie się prezentuje! Szacun i gratulacje!
|
|
Mariusz Sychowicz |
28.01.2022 15:08 |
Super się prezentuje :)
|
|
KM22 |
28.01.2022 15:11 |
No super, ale żeby jeszcze jeździł ;)
|
|
Mikołaj Paśko |
28.01.2022 15:35 |
Przepiękny!
|
|
Michał Nowosad |
28.01.2022 15:51 |
Dobra robota :) Szkoda, że raczej nie będzie jeździł...
|
|
Szymon Suliński |
29.01.2022 14:27 |
Piękna maszyna!
|
|
SP42-056 |
30.01.2022 11:25 |
Gratuluję chęci i podjęcia się tego dzieła. Obecnie w Cargo trwa wyprzedaż na złom wszystkiego co stoi po krzakach, tym bardziej ta akcja zakrawa na misję niemożliwą, która się udała.
Szkoda, że pewnie nie ruszy się z miejsca, gdzie stanie. Fajnie by się prezentował z wagonami Turkolu. Zastanawiam się, czy dałoby radę zrobić z niego zabytek, tak by miał jeszcze większą szansę, że zostanie zachowany nawet jako pomnik.
|
|
Kacper Motoraczek |
30.01.2022 21:03 |
Wiadomo kiedy będzie stawiany koło TY2?
|
|
Szymon Nycz |
02.02.2022 12:09 |
Dobra robota! A tak z ciekawości nie zastanawialiście się nad założeniem listew zamiast tego żółtego pasa na boku?
|
|
Drago |
02.02.2022 14:52 |
Dzięki dzięki Panowie za pozytywny odbiór i odzew.
@Szymon Nycz, odpowiadając na twoje pytanie - zastanawialiśmy się, ale daliśmy sobie spokój. Po pierwsze listwy bardzo ciężko znaleźć. Po drugie, jeżeli już jakieś były to od ET22, to w bardzo złym stanie, zniszczone, poprzerywane i nie kompletne. Następnie byłby problem z ich montażem, gdyż buda 548 nie miała śladów po listwach, jeżeli nawet je kiedyś miała. Dużo zachodu, a efekt stwierdziliśmy, że i tak taki sobie. Za to ściągnelismy z brochowa pojedyncze ślizgacze pantografów, ramki reflektorów i jeszcze pare pierdół. Po wszystko jeździłem prywatnym autem, za prywatne paliwo w czasie wolnym między służbami. Więc za listwami nie chciało nam się ganiać nie wiadomo jak daleko bo i tak to nie miało sensu.
Widzieliśmy natmoiast zdjęcia ET21-66 z muzeum w Warszawie, którego robili w tym samym czasie a ten już miał listwy, które niestety ale pomalowali farbą. Nie wyglądało to zbyt dobrze, dlatego postanowiliśmy pojechać z żółtym pasem wzdłóż lokomotywy.
Z jednej strony całe malowanie miało nawiązywać do dawnych czasów i też wzorowaliśmy się na starych zdjęciach, ale w pewnych kwestiach stwierdziliśmy, że to równeiż nasza inwencja twórcza i jedziemy z własnym pomysłem, tak jak nam się podoba. Dlatego też nie ogłaszaliśmy wszem i wobec, całemu światu, że zaczynamy projekt.
@Kacper Motoraczek - termin nie jest jeszcze dokładnie znany. Na razie na torach placu PSK leżą materiały do remontu dworca, nie wiadomo jak szybko je firma usunie i czy w ogóle usunie, a także PLK musi sprawdzić stan rozjazdów na ten plac, gdyż latami nie był używany.
|
|
rs |
19.02.2022 13:03 |
Efekt jest bardzo dobry, jedynie żółty pas mógł być pociągnięty przez całą szerokość (żaluzje) tak jak to robił ZNTK Lubań Śl. Może nieco żółtej farby zostało ;)
|
|
Exif |
Make: |
NIKON CORPORATION |
Model: |
NIKON D7200 |
Exposure time: |
1/320 sec(s) |
Aperture value: |
F/6.3 |
ISO speed: |
200 |
Date created: |
21.01.2022 15:37:35 |
Focal length: |
35mm |
|