ET21-548
ET21-548
Drago 21.01.2022 | Legnica
Myślę, że tutaj też mogę się pochwalić naszym "nowym/starym dzieckiem".
ET21-548 trafił do Legnicy z Brochowa już w stanie nieczynnym z innymi zabytkami w dniu 22.09.2020.
Dopiero kilka miesięcy temu, gdzieś na przełomie października postanowiliśmy zabrać się do roboty we trójkę, zakasając rękawy.

Opracowaliśmy wstępny projekt, przeanalizowaliśmy wiele zdjęć historycznych z lat 90 i 2000r, zbadaliśmy temat jakich częście nam brakuje, i wzięliśmy się do roboty.
Pracowaliśmy przy nim w miarę możliwości czasowych. Zazwyczaj były to w weekendy lub ja, osobiście pomiędzy służbami, w dniach wolnych od pracy ślęczałem na warsztacie. Dlatego też zajęło nam to tyle czasu. W przypadku SU46-047 był to raptem miesiąc, a zakres prac był dużo większy. Niemniej jednak wtedy byliśmy praktycznie na miejscu w Węglińcu i mogliśmy pracować przy suce codziennie po kilka godzin.

Sporo brakujących elementów udało się nam jeszcze uratować zanim wszystkie ET22 wyjadą z Brochowa na kasację (np: izolatory pod pantografy, ślizgi z nakładkami miedzianymi na pantografy typu 5ZL, ramki reflektorów - które sputniki miały często ściągane i już nie zakładane, przewody ogrzewania składu itp). Wiele też elementów zostało odtworzonych. Na uznanie zasługuje kolega Marcel, za odnowienie i dorobienie tablic czołowych oraz bocznych znamionowych PaFaWag-u, a także opracowanie naklejek traferetowych na pudło lokomotywy.

Co można powiedzieć o samej maszynie ?
A no na przykład to, że lokomotywa jest jeszcze na chodzie, co niestety nie wiąże się z tym, że może sobie po prostu od tak jeździć i prowadzić pociągi.
Ma niestety uszkodzoną jedną przetwornicę, stało się to w roku 2016, podczas powrotu pociągu z Jerzmanic, oraz na dzień dzisiejszy nie ma już ważnego Świadectwa Sprawności Technicznej. Więc na chwilę obecną mamy jedynie zabytek, który będzie cieszyć oko jako pomnik, dosyć mocno związany z Legnicą, jako seria lokomotyw ET21.


Do szerszego opisu zapraszam serdecznie na mój profil Łukasz Welter-Fotografia oraz kolegi Marcela Durbajło z pforilu Lokomotywy Serii SU46 , gdzie opracowany jest krótki ale dokładny materiał o historii tej lokomotywy oraz samym przedsięwzięciu :)

Dodano: 28.01.2022 13:11

Inne w Kategorii ET21 / 3E
Komentarze
MNK 28.01.2022 13:13
Czapki z głów
Lajon 28.01.2022 13:23
Niechaj się błyszczy i świeci, jak najdłużej :D
Miedziok86 28.01.2022 13:53
Znakomita robota panowie, oby ten sam los spotkał także ET21-57, który gnije w Czechowicach-Dziedzicach.
KSM 28.01.2022 13:56
No, no. Ładnie :)
medMatthew 28.01.2022 14:44
Pięknie się prezentuje! Szacun i gratulacje!
Mariusz Sychowicz 28.01.2022 15:08
Super się prezentuje :)
KM22 28.01.2022 15:11
No super, ale żeby jeszcze jeździł ;)
Mikołaj Paśko 28.01.2022 15:35
Przepiękny!
Michał Nowosad 28.01.2022 15:51
Dobra robota :) Szkoda, że raczej nie będzie jeździł...
Szymon Suliński 29.01.2022 14:27
Piękna maszyna!
SP42-056 30.01.2022 11:25
Gratuluję chęci i podjęcia się tego dzieła. Obecnie w Cargo trwa wyprzedaż na złom wszystkiego co stoi po krzakach, tym bardziej ta akcja zakrawa na misję niemożliwą, która się udała.
Szkoda, że pewnie nie ruszy się z miejsca, gdzie stanie. Fajnie by się prezentował z wagonami Turkolu. Zastanawiam się, czy dałoby radę zrobić z niego zabytek, tak by miał jeszcze większą szansę, że zostanie zachowany nawet jako pomnik.
Kacper Motoraczek 30.01.2022 21:03
Wiadomo kiedy będzie stawiany koło TY2?
Szymon Nycz 02.02.2022 12:09
Dobra robota! A tak z ciekawości nie zastanawialiście się nad założeniem listew zamiast tego żółtego pasa na boku?
Drago 02.02.2022 14:52
Dzięki dzięki Panowie za pozytywny odbiór i odzew.
@Szymon Nycz, odpowiadając na twoje pytanie - zastanawialiśmy się, ale daliśmy sobie spokój. Po pierwsze listwy bardzo ciężko znaleźć. Po drugie, jeżeli już jakieś były to od ET22, to w bardzo złym stanie, zniszczone, poprzerywane i nie kompletne. Następnie byłby problem z ich montażem, gdyż buda 548 nie miała śladów po listwach, jeżeli nawet je kiedyś miała. Dużo zachodu, a efekt stwierdziliśmy, że i tak taki sobie. Za to ściągnelismy z brochowa pojedyncze ślizgacze pantografów, ramki reflektorów i jeszcze pare pierdół. Po wszystko jeździłem prywatnym autem, za prywatne paliwo w czasie wolnym między służbami. Więc za listwami nie chciało nam się ganiać nie wiadomo jak daleko bo i tak to nie miało sensu.

Widzieliśmy natmoiast zdjęcia ET21-66 z muzeum w Warszawie, którego robili w tym samym czasie a ten już miał listwy, które niestety ale pomalowali farbą. Nie wyglądało to zbyt dobrze, dlatego postanowiliśmy pojechać z żółtym pasem wzdłóż lokomotywy.
Z jednej strony całe malowanie miało nawiązywać do dawnych czasów i też wzorowaliśmy się na starych zdjęciach, ale w pewnych kwestiach stwierdziliśmy, że to równeiż nasza inwencja twórcza i jedziemy z własnym pomysłem, tak jak nam się podoba. Dlatego też nie ogłaszaliśmy wszem i wobec, całemu światu, że zaczynamy projekt.

@Kacper Motoraczek - termin nie jest jeszcze dokładnie znany. Na razie na torach placu PSK leżą materiały do remontu dworca, nie wiadomo jak szybko je firma usunie i czy w ogóle usunie, a także PLK musi sprawdzić stan rozjazdów na ten plac, gdyż latami nie był używany.
rs 19.02.2022 13:03
Efekt jest bardzo dobry, jedynie żółty pas mógł być pociągnięty przez całą szerokość (żaluzje) tak jak to robił ZNTK Lubań Śl. Może nieco żółtej farby zostało ;)
Tagi
ET21-548sputnikosiołekzabytekpomnikmuzeumpkp_cargoLegnicazimadolnośląskieszopa2022
Exif
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D7200
Exposure time: 1/320 sec(s)
Aperture value: F/6.3
ISO speed: 200
Date created: 21.01.2022 15:37:35
Focal length: 35mm
Mapa

RSS Feed: ET21-548 (Komentarzy)