"Latający Szkot to nazwa odnosząca się do pociągu ekspresowego kursującego pomiędzy Londynem a Edynburgiem.
Flying Scotsman to także nazwa znanej lokomotywy parowej na świecie. W 1923 roku pracujący dla LNER Nigel Gresley stworzył nowy typ lokomotywy ekspresowej LNER Class A3 4472„Flying Scotsman” ( numer 4472 oznacznie dla LNER i oznaczenie BR 60103). Parowóz był wyposażony w bojler o wysokim ciśnieniu, modyfikowanym mechanizmem zaworu i tendrem o pojemności 9 ton . Sam tender to ciekawa konstrukcja wraz z korytarzem łączącym lokomotywę z wagonem pociągu przez co zmiana załogi odbywała się bez konieczności zatrzymywania składu.
W 1934 jako pierwsza lokomotywa parowa-pasażerska osiągneła prędkość 161 km/h. Ustanowiła tez rekord najdłuższej jazdy trakcji parowej bez przerwy w Australii w 1989. Parowóz jest najbardziej rozpoznawalną maszyną parową na świecie nie tylko z nazwy ,lecz także z powodu odbycia kilku podróży po kontynentach.
Niewiele brakowało, aby ta wspaniała maszyna została zezłomowana w 1962 , ale wykupiona przez grupę entuzjastów istnieje do dziś. Przechodziła potem w ręce kilku milionerów-miłośników by zostać wykupiona na aukcji w 2004 i stać się dobrem narodowym. Swoje lata oraz różne traktowanie właścicieli sprawiły, że parowóz był w złym stanie. Wykonano generalny remont i naprawę kotła, a domem Szkota zostało National Rail Museum w Yorku. W 2016 roku porócił na tory i obecnie obsługuje pociągi specjalne."
Informacje nt. Szkota pozwoliłem sobie skopiować od Przemka Saraczyna.
Na zdjęciu Szkot na końcu składu mija na biegu stację Thuxton i udaje się do Dereham na linii muzealnej Mid Norfolk Railway. Był to ostatni dzień gościnnych występów kultowego parowozu i jutro (poniedziałek) uda się prawdopodobnie do Yorku.
Dodano: 17.10.2021 23:29
|