Cusco, Peru. To tutaj zaczyna się początek trzystopowej (914mm) wąskotorówki do odciętych od dróg Gorących Źródeł (hiszp. Aguas Calientes), prowadzącego do najsłynniejszego miejsca w tym kraju - Machu Picchu. Odkryte w 1911 roku, zaliczane jest do jednego z nowych siedmiu cudów świata.
Wracając do samej trasy, jest to najwyżej położona wąskotorówka, oraz trzecia najwyżej położona kolej na świecie. Ze szczytem na wysokości 4313 metrów, ustępuje zaprojektowanej przez Ernesta Malinowskiego kolei transandyjskiej oraz otwartej dwie dekady temu kolei tybetańskiej.
Jedną z charakterystyk tutejszej linii jest nietypowy wyjazd ze stacji San Pedro pozwalający wydostać się z Cusco. Widoczny skład wyjeżdża za zwrotnicę, po której przestawieniu zjedzie kilkaset metrów w dół, mając na przodzie stojącego na podeście cysterny kierownika pociagu. Jest to pierwsza z czterech operacji zygzakowania.
Lokomotywa ze zdjęcia to wyprodukowana w 1966 ALCo RSD-30 o numerze 482. Jak większość diesli tego producenta, rozpoznawczym jej znakiem jest turbo lag - zasilana paskiem turbosprężarka zbyt wolno się wkręca, wskutek czego wejście na wyższe obroty wyrzuca zbyt bogatą mieszankę.
Zdjęcie zrobione z kompleksu inkaskich ruin, wśród których największy kamień szacowany jest na około 130 ton. Pociąg znajduje się na wysokości około 3550 m. n.p.m.
Dodano: 08.05.2024 23:19
|