Francuska podróbka naszego "Żelazka", malutki X73809 w relacji Bordeaux St Jean - Sarlat, wjeżdża na stację.
Wychowanych w systemach opartych na rozwiązaniach kolei niemieckich wizyta we Francji może być pełna niesamowitych odkryć. Największą odmiennością, nawet nie ograniczając się w porównaniach do kolei niemieckich, jest sygnalizacja kształtowa.
We francuskim kolejnictwie wyróżniamy dwa główne sygnały "stój":
"Carré" (tłum. kwadrat), nakazujący bezwzględne zatrzymanie, osłaniający rozjazdy, a znana nam nazwa "Sémaphore" odnosi się do sygnału odstępowego który, tak jak na naszej SBL, można pominąć po zatrzymaniu i jechać na widoczność.
Nazwa Carré co ciekawe przetrwała w sygnalizacji świetlnej - w tym przypadku od Sémaphore odróżnia go drugie czerwone światło na sygnalizatorze.
Widoczny na zdjęciu sygnalizator z czterema poziomo ustawionymi lampami to odpowiednik naszej tarczy zaporowej, a żółte romby działają tak jak nasze tarcze ostrzegawcze.
Jak wygląda podawanie sygnału Carré? Prosto! Sygnał znika, obrócony na bok wzdłuż osi toru - prawda, że bezpiecznie? ;)
Dodano: 11.08.2023 20:46
|