Drugi dzień obchodów 120-lecia kolei zębatej na odcinku Tanvald – Kořenov – Harrachov. Pomiędzy Kořenovem a Tanvaldem tego dnia pociągi specjalne prowadziła lokomotywa z dodatkowym kołem zębatym, korzystającym z uzębionej trzeciej szyny. Mieści się ona pomiędzy normalnymi szynami, a całość zamontowana jest na specjalnych metalowych podkładach. Kolej zębata zastosowana na tej linii, z podwójną zębatką pionową, to system Abta - od nazwiska jego konstruktora - Romana Abt. Powodem zastosowania tu takiego rozwiązania jest stromość podjazdów na tej linii - największa w całych Czechach. Na zdjęciu jest właśnie taka lokomotywa z kołem zębatym - T426-003. Wspomaga ją równie dobrze utrzymana lokomotywa 743-008, która wraz z częścią składu ukrywa się w tunelu. Jest on z resztą dość ciekawy. Ma długość 935 metrów i tor poprowadzony jest w nim po łuku. Pociąg retro wjeżdża na przystanek osobowy Kořenov zastávka, i aktualnie zjeżdża w dół, ciężko pracując hamulcami. Niebawem wróci, napełniając uszy ciekawym dźwiękiem silnika.
Numer linii Jizerskohorská dráha, po której jedzie pociąg, wziąłem ze strony atlaskolejowy.net, gdzie nosi ona numer 584. Trudno jest gdzie indziej się tego doszukać. Numeracja linii kolejowych w tym kraju to dla mnie "czeski film".
Dodano: 05.07.2022 10:16
|