Historia kolei w Kopytkowie zaczyna się niedługo po jej budowie w okolicy tej wsi w roku 1902. Prócz samego toru, kolej pojawia się w majątku, a późniejszym PGR jako bocznica, zapewne niedługo po samej budowie. Ta bocznica znika pomiędzy rokiem 1975 a 1976. Jej zadania przejmuje nowa rampa ładunkowa w Smętowie. W 1989 powstaje przystanek osobowy w Kopytkowie, o dość dużym, ruchu osobowym, generowanym przez liczne w tej wsi bloki PGR. Zazwyczaj cwaniacy jadący do Smętowa ustawiali się ostatni w kolejce po bilet u konduktora, bądź w cale, bo ten był zajęty sprzedażą. A że Smętowo było bardzo blisko - 3 km., zazwyczaj udawało im się. Ruch osobowy przestał tu istnieć z wejściem nowego rozkładu w roku 1995. Dwa lata później odcinek wyłączono także z ruchu towarowego. Tor leżał nadal, stopniowo ubożejąc wpierw o śruby i łączenia szyn. W 2003 ostatecznie zapadła decyzja o likwidacji torów między Smętowem a Szlachtą. Na egzekucję tego wyroku tory jeszcze musiały nieco poczekać. Odbywało się to wpierw stopniowo. W 2007 zaczęły się pierwsze oznaki tego. Budowa autostrady A1 w poziomie toru. Ten rozebrano na 500 m w miejscu krzyżowania się z budowaną drogą. Pod asfaltem zniknął też przejazd kolejowy w Mirotkach (tor nadal jest pod asfaltem).
Wraz z budowaną drogą pojawił się problem z dostawą masowo potrzebnych materiałów pod jej budowę. W tym samym więc roku (2007) zapadła decyzja o ożywieniu kawałka toru od Smętowa do Kopytkowa, gdzie tuż przy budowanej autostradzie stworzono rampę do wyładunku wagonów. W większości ich ładunkiem było kruszywo lub piasek do skonstruowanego tymczasowego miejsca produkcji betonu. Na zdjęciu widać jego fragment wystający za końcem składu.
Autostrada powstałą, po niej pojawiać się zaczęła obwodnica Smętowa i Kopytkowa do niej prowadząca. Kolejny fragment linii 218 przestał istnieć. Od Smętowa aż do obecnego odbicia do magazynów Netto tor rozebrano, a w jego miejscu pojawił się asfalt. Niegsyś ambitne pruskie plany pod budowę tu linii o dwóch torach zostały wykorzystane przez budujących obwodnicę. Na tym odcinku droga dziwnie łatwo się zmieściła. Przystanek osobowy, leżący w miejscu w jakim miałby leżeć ten drugi tor ostatecznie przestał istnieć, nie pozostawiając po sobie fizycznych śladów. Reszta linii pomiędzy Smętowem a Szlachtą na swój ostateczny koniec poczekała do roku 2018.
Na zdjęciu w ostatnich podrygach ruchu na tym fragmencie linii pracuje SM42-1027 z pierwszą z dwóch partii wagonów pod rozładunek na tymczasowej rampie. Skład po przywiezieniu do Smętowa dzielono na dwa lub trzy części, zależnie od jego ciężaru. Powodował to podjazd pod Smętowo od Skórcza o dość górskim profilu.
Dodano: 14.01.2022 15:05
|