SN84-003, "Żuczek" obsługuje pociąg TLK 30112 "Bieszczady" i chwilę po opuszczeniu administracyjnych granic Krakowa przejechał przez około 250-metrowy most kratownicowy nad rzeką Wisłą w Niepołomicach kontynuując swoją trasę w Bieszczady. Obecnie na trasie Zagórz - Kraków - Zagórz obsługę pociągów PKP Intercity zapewniają spalinowe zespoły trakcyjne serii SN84 przewoźnika SKPL Cargo.
Konstrukcja znajdująca się na pograniczu Krakowa i Niepołomic powstała na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wtedy to, poprzez dynamiczny rozwój krakowskiej Nowej Huty konieczne było wybudowanie tzw. "dużej obwodnicy towarowej Krakowa" (D29-95) Podłęże - Kraków Mydlniki, łączącej kombinat metalurgiczny Huty im. Lenina ze wschodnią Polską, oraz przemysłowym Śląskiem.
W miejscu wykonania zdjęcia, do końca lat 90, XX wieku znajdował się przystanek osobowy Podgrabie Wisła. Planowy ruch pasażerski zniknął z tego miejsca w 1999 roku, natomiast jego fizyczna likwidacja nastąpiła około 2013 roku. Dzisiaj pozostałościami po przystanku są ledwo widoczne fundamenty po byłym budynku, w którym znajdowały się kasy biletowe (poniżej nasypu, przy ul. Krakowskiej), oraz widoczne na zdjęciu słupy po latarniach.
Od kilku lat, przez "dużą obwodnicę" znów kursują planowe pociągi osobowe i pospieszne. Jest to spowodowane modernizacją magistrali E30, w tym średnicy Krakowa, zamkniętej w dni robocze między godziną 9:00 a 14:00. Pociągi osobowe zatrzymują się na odnowionym przystanku Kraków Lubocza i stacji Kraków Nowa Huta. Na przywrócenie działalności byłego przystanku w Niepołomicach, raczej nie ma co liczyć.
Dodano: 18.05.2021 22:34
|