Ribblehead Viaduct |
|
|
Krzysztof Wilga
|
20.02.2020 | Ribblehead |
Class66169 ze składem próżnych węglarek relacji New Biggin British Gypsum - Tees Dock Bsc Export Berth zbliża się do stacji Ribblehead. Kilka słów o samym wiadukcie:
Wiadukt kolejowy Ribblehead znajdujący się na trasie Settle-Carlisle i przebiegający w dolinie rzeki Ribble w Północnym Yorkshire w Anglii to jedna z bardziej charakterystycznych budowli tego typu w Wielkiej Brytanii. Zbudowany w 1875 roku wiadukt jest cały czas wykorzystywany.
"Budowę wiaduktu zlecono w 1869 roku. Jego projekt przygotował inżynier John Sydney Crossley, a koszt prac oceniono na około 343 300 funtów (w koszty wliczono również budowę tunelu kolejowego Blea Moor). Pierwsze prace budowlane przeprowadzono 12 października 1870 roku. Budowę zakończono w 1874 roku, ale oficjalnie wiadukt uruchomiono dopiero 3 sierpnia 1875 roku dla ruchu towarowego i 1 maja 1876 roku dla ruchu pasażerskiego. W prace budowlane zaangażowanych było około 2300 osób, z których około 100 poniosło śmierć w trakcie prac (głównie w wyniku wypadków)
Wiadukt przebiega nad niewielkim strumieniem i ma długość 404 m, oraz wysokość 32 m w najwyższym punkcie. Zaprojektowano go tak, aby mogły po nim przebiegać dwa tory. Cała kamienna konstrukcja składa się z 24 łuków, a fundamenty mają głębokość 7,6 m. Szacuje się, że do budowy zużyto 1,5 mln cegieł i bloków skalnych, z których najcięższe ważą około 8 ton.
Obecnie wiadukt Ribblehead jest cały czas eksploatowany. Dziennie pokonuje go siedem pociągów pasażerskich kursujących między Leeds a Carlisle. Czasami wiadukt wykorzystywany jest również przez ciężkie pociągi towarowe, głównie w celu odciążenia innych lokalnych tras. Ze względu na swoje malownicze położenie, wiadukt przyciąga również wielu fotografów." (źródło: https://www.smartage.pl/ribblehead-viaduct/)
Kilkudniowy pobyt w północnym Yorkshire wywarł na mnie niesamowite wrażenie i czuję ogromną chęć, by jeszcze tam wrócić. Linia Settle - Carlisle jest bardzo fotogeniczna.
Dodano: 01.05.2020 00:27
|
|
Komentarze |
|
Kospal |
01.05.2020 19:48 |
Typowa mglista deszczowa Angielska pogoda ale widoki niesamowite! Doceniam +
|
|
Drago |
01.05.2020 21:51 |
WOW !
Ale kadr, widok z tył również kozacki. A powiedz mi jak z fotografowaniem w Anglii. Czy nie ma większych problemów. Bo jak niby wiadomo, ciężko uświadczyć tam przejazdy kolejowo-dorogowe, a wtargnięcie na tory niby jest mocno ograniczone.
|
|
Krzysztof Wilga |
01.05.2020 23:03 |
@Kospal dzięki ;) Pogoda była bardzo "wredna" tego dnia. Marznący deszcz, do tego mocny wiatr, który potęgował uczucie zimna. Ale było warto ;)
@EP07drago Łukasz fotografowanie w Anglii jak do tej pory nie sprawia mi problemów. Wiadomo posiłkuje się stronami dla pasjonatów kolei bo takie istnieją, gdzie ludzie opisują miejscówki na danej linii kolejowej wraz z dojściem na motyw, czy obszar jest prywatny, czy są legalne ścieżki (public footpath) itp. Przejazdów kolejowo-drogowych jest bardzo mało - to fakt. Podczas urlopu w North Yorkshire i Cumbrii popełniłem sporo udanych kadrów, lecz niedosyt pozostał ;) A narażać się na mandat od Network Rail Police nie mam zamiaru - ponoć są bezwzględni i te 1000 funtów sypią na dzień dobry. Bezpieczeństwo jest dla nich najważniejsze.
A co do linii Carlisle - Settle to jest to chyba jedyna linia, na której są miejsca, gdzie nie zamontowane zielonej siatki wzdłuż całej linii... Zdecydowanie po zniesieniu restrykcji z koronaświrusem będę chciał wybrać się tam raz jeszcze - kopalnia motywów ;)
|
|
Exif |
Make: |
Canon |
Model: |
Canon EOS R |
Exposure time: |
1/800 sec(s) |
Aperture value: |
F/5 |
ISO speed: |
800 |
Date created: |
20.02.2020 11:35:00 |
Focal length: |
126mm |
|