||Szlak Wojciech - Pyskowice|| TEM2-085 ze składem próżnego Wojciecha mija ruinę dawnego dworca Zabrze Mikulczyce. Aktualnie w miejscu kilkunastotorowej stacji PKP ostał się jedynie tor kolei piaskowej. Stacja PKP znajdowała się za plecami autora. Zdjęcie wykonano z peronu 1. Następnie znajdował się dwukrawędziowy peron nr 2 oraz duża grupa towarowa.
Sama stacje Zabrze Mikulczyce była 3 kierunkowym węzłem. Znajdowała się w ciągu linii 132 Bytom - Wrocław Główny. Tutaj swój początek miała również dwutorowa linia nr 178 do stacji Tworóg Brynek - tzw ósmy wylot ze Śląska. Poza licznym ruchem osobowym stacja obsługiwała głównie ruch towarowy. Od stacji odchodziła bocznica do KWK Mikulczyce. Na północ od stacji znajdował się duży zespół bocznic, m.in. FADOM Mikulczyce, Mostostal Zabrze czy bocznica do zakładów mięsnych. Jedna z lokomotyw we flocie KP Kotlarnia - TEM2-156 pierwotnie pracowała na Mostostalu właśnie. Poza tranzytem i ruchem bocznicowym na stację zjeżdżały wahadła węglarek na łączenia oraz zmianę trakcji ze spalinowej na elektryczną w celu odciążenia wiecznie zawalonej stacji Zabrze Biskupice. Najczęściej przyciągały je tutaj ST44 oraz tandemy SM31. Stację PKP zamknięto w 1996 roku. Ruch całkowicie wstrzymano w 2001 roku likwidując linię kolejową pomiędzy Biskupicami a Pyskowicami.
Sam tor piaskowy poza ulokowaniem przy stacji PKP nie wchodził w jej układ. Był tylko torem przelotowym. Kilkadziesiąt lat temu na wysokości stacji znajdowała się jedynie mijanka.
Dodano: 27.05.2019 22:04
|