Opowiadają mi chłopaki w pracy jak to kiedyś Legnica stała lokomotywami typu SP/SU42 i nawet sporo było na stanie tych maszyn
Obsługiwano tymi maszynami większość pociągów pasażerskich i to nawet na nieczynnych już liniach kolejowych w okolicy, między innymi: do Marciszowa przez Nowy Kościół-Świerzawę, Jerzmanice Zdrój-Lwówek przez Pielgrzymkę, Czaple czyli tam gdzie można zobaczyć wiszące tory, do tego Złotoryja-Zagrodno-Chojnów, Jawor-Wądroże Małe-Brennik-Malczyce, Jawor-Roztoka-Bolków-Marciszów, i na prawdę wiele wiele więcej. Na Dolnym Śląsku w okolicy Legnicy śmiało można wjechać jedną linia i wyjechać drugą robiąc pętle, gdyż tak były tu układane linie kolejowe, aby dotrzeć praktycznie do każdej wioski.
Na zdjęciu mamy nieco inna wersję, bo towarową, SU42-537 w roli maszyny manewrowej manewruje pod załadunkiem na terenie kopalni COLAS na Wilczej Górze.
Od lat forma załadunku się tutaj nie zmieniła. Maszyna znajduję się zawsze czołem w kierunku Jerzmanic (czyli w dół). Wjazd na górę, od stacji w Jerzmanicach polega na wpychaniu na 3 kilometrowym odcinku bocznicy szlakowej maksymalnie 7 wagonów.
Warto dodać, że kiedyś to miejsce pełniło funkcję normalnego dworca, gdyż w roku około 1951-1957 na tej linii czyli Jerzmanice Zdrój - Wilków Złotoryjski - Leszczyna odbywały się normalne przewozy osobowe z racji otwarcia kopalni "LENA" w Leszczynie, w której wydobywano złoża rudy miedzi. Ciekawostką jest to, że "LENA" i "NOWY KOŚCIÓŁ" były pierwszymi w Polsce kopalniami miedzi, tak zwany Stary Okręg Miedziowy. Dopiero w latach 1967 przerzucono się na Lubin i Polkowice gdzie powstał Nowy Okręg Miedziowy. Od tamtej pory zaprzestano wydobycia w kopalniach Lena i Nowy Kościół.
PS: Zdjęcie wykonane było przez mojego kolegę Darka, wyraził on chęć i zgodę na publikację tego zdjęcia :) Za co mu serdecznie dziękuje.
Dodano: 08.11.2017 00:16
|