Tr5-65 w Łagiewnikach Dzierżoniowskich |
|
|
Maciej Mikołajczak
|
1995 | Łagiewniki Dzierżoniowskie |
Z okazji tematycznego wtorku dodaję dziś jedną z perełek do jakich udało mi się dotrzeć w zeszłym roku. By zrozumieć wagę tego zdjęcia zapraszam do dalszej lektury opisu, w szczególności tych którym tematyka kolei na Dolnym Śląsku jest nieco obca.
Tr5-65 wraz z pociągiem specjalnym stoi na stacji w Łagiewnikach Dzierżoniowskich oczekując wyjazdu w kierunku Piławy Górnej.
Obecnie stacja w Łagiewnikach to już raczej cień historii przypominający o tym, że tutaj kiedyś docierała kolej.
Warto wspomnieć że była to stacja o trzech kierunkach: Kobierzyce, Piława Górna i Brzeg. Posiadała również bocznicę do pobliskiej cukrowni.
Ruch osobowy zawieszono tutaj już 19.11.1995 r. niedługo po wykonaniu tego zdjęcia, zaś ruch towarowy odbywał się tylko do jesieni 2000 r. (pociągi zdawcze do cukrowni w Łagiewnikach). Obsady stacji zlikwidowano w listopadzie 2000 r., a linię formalnie usunięto z ewidencji PKP PLK w 2006 r. Linia w wielu miejscach jest mocno rozkradziona, w torowisku jest sporo ubytków, większość przejazdów kolejowych jest już zaasfaltowana.
Tutaj można obejrzeć film nakręcony przez pana Andrzeja Mastalerza z tej imprezy:
Kobierzyce - Piława Górna (PL)
Niestety ta linia kolejowa podobnie jak widoczna na zdjęciu Tr5-65 definitywnie odjechały już do historii...
Fotografia pochodzi ze zbiorów Wojtka Gorczyńskiego, od którego uzyskałem zgodę na publikowanie i przetwarzanie materiałów. Niestety Wojtek nie pamiętał dokładnie wszystkiego i bardzo ciężko jest się z nim skontaktować, tak więc jeśli ktoś coś więcej wie na temat tego pociągu i miejsca, bądź coś się tutaj nie zgadza w opisie to bardzo prosiłbym o odzew, ponieważ niewiele się dowiedziałem od Wojtka na temat tego zdjęcia na naszym spotkaniu i starałem się posiłkować informacjami znalezionymi w sieci.
Autor fotografii: Wojciech Gorczyński
Opracowanie: Maciej Mikołajczak
Dodano: 09.02.2016 21:29
|
|
Komentarze |
|
Barnim |
09.02.2016 21:33 |
Bardzo charakterny kadr, niczym przedwojenna pocztówka. +
|
|
Gryf98 |
09.02.2016 21:35 |
Właściwie to linia nie szła od Strzelina, tylko od Brzegu, D29-304 ;) Również możesz dodać do tagów, moje zdanie o tych zdjęciach już znasz, więc wbijam +
|
|
Maciej Mikołajczak |
09.02.2016 21:48 |
@Gryf98 poprawione i dopisane ;) Cieszę się, że się podoba :)
|
|
Drago |
10.02.2016 07:24 |
Kuźwa ile bym dał by cofnąć się do czasów, w którym Podsudecka żyła na całego. Pośpiechy, osobówki czy to na Rumunach na SUkach, Fiatach, Kociołkach. Ehh Piękne to były czasy dla kolei. Pociągi buraczane do cukrowni.
Co do filmiku, to od początku do końca oglądnąłem. Jakiś czas temu byłem przejazdem w Niemczy, tam tez zatrzymałem się na wiadukcie nad torami i zastanawiałem się, jak to tam kiedyś było.
Fajny kawał historii i czekamy na kolejne bo z tego co wiem to masz jeszcze pare rarytasów.
|
|
Maciej Mikołajczak |
10.02.2016 08:51 |
No trochę tego jest :) Taka ciekawostka o której się dowiedziałem wczoraj - podobno na tej linii była chwilowa reaktywacja ruchu towarowego od grudnia 2002 do marca 2003 nim całkowicie jakikolwiek ruch tutaj zamarł.
Niestety kolej się mocno zmieniła i dzisiaj w wielu miejscach jej nie ma albo jest po prostu plastikowa. Cieszmy się jednak z tego co jest, choćby z szynobusów, drezyn, Kiosków czy Kołomn na różnych lokalkach gdziekolwiek byśmy nie byli, bo czasem niewiele brakuje by i to co jeszcze jeździ padło i linia poszła do piachu. Lepszy szynobus w ilości 3-4 par dziennie niż nic, a zrozumie i doceni to tylko ten kto przeżył wcześniej definitywne zarżnięcie ruchu kolejowego na swojej linii :)
|
|
|