Ol49-69 i EU07-169
Ol49-69 i EU07-169
12   2706   8  
Drago 03.10.2015 | ZÅ‚otoryja
Ola z Siódemką ciągną skład specjalny SKARB TurKol-u w relacji Złotoryja-Poznań. Tu widoczny na odcinku Jerzmanice Zdrój-Złotoryja gdzie w Jerzmanicach odbywały się manewry. Widoczna budowla z tyłu to pozostałości po dawnej kopalni, na temat której postaram się czegoś więcej dowiedzieć.

Dodano: 25.12.2015 19:30

Inne w Kategorii Parowozy
Komentarze
Norbert 25.12.2015 21:10
Zasadzaliśmy się tu na ET21+ST43 ale światło było do dupy. :) Da się tam na górę wejść? Jest jakiś widok?
Drago 26.12.2015 11:56
Nie wiem ale z tego co słyszałem , kiedyś kiedyś na dole od kopalni wychodziła kolejka wąskotorowa i biegla na skraju lasu tam gdzie widac wagony oliwkowe i dalej. CO do wejścia na górę, to jeszcze nie sprawdzaliśmy bo nie było kiedy. Może jak sie ciepło zrobi to się tam poeksploruje.
KrzysztoF 26.12.2015 23:11
Takie combo to ciekawe ...
Jaco 27.12.2015 13:55
Przedmiotowa budowla, to sortownia dawnego kamieniołomu, do której doprowadzony był tor jako bocznia szlakowa nr 417 (D29-284, km 21,794). Kamieniołom znajdował się w okolicy góry Trotzendorf Hohe (choć zastanawia mnie fakt, że gdzieś w okolicy była kolejka linowa, którą transportowano urobek i sam ewentualny kamieniołom mógł być zlokalizowany w znacznej odległości od sortowni...) stąd nazwa kamieniołomu Trotzendorf. Sam kamieniołom powstał pod koniec XIX wieku, a bocznica została zamknięta bodaj koło 1980 roku. Czy były tam wąskie tory? Z pewnością tak, ale na pewno "wieki temu". Wąski tor nie dziwił w tamtych czasach, gdyż było to podstawowy ciąg technologiczny zarówno na wielu budowach jak i w zakładach "przemysłowych".
Jaco 27.12.2015 14:33
Dodam, że badając mapę z 1918 w najbliższej okolicy nie widać kamieniołomu, ani też samej sortowni. Sortownia mogła powstać w okresie międzywojennym, albo później, a sam kamieniołom nie musiał być oznaczony na tych starych mapach z uwagi np. na swoje niewielkie rozmiary. Temat pobadam jeszcze i dam znać, bo od lat ta budowla mnie interesowała. Dziś w sąsiedztwie budowli jakieś domy stoją, a pamiętam jakieś 25 lat temu jak był tam pusty "przemysłowy" plac.
Drago 27.12.2015 15:58
O widzisz to już jakaś ciekawostka.
Jaco 27.12.2015 16:39
Sprawa jest już jasna: ok 1980 zamknięto rzeczywiście tę bocznicę, ale tor 1435 mm jeszcze leżał jakiś czas (tor od linii głównej odgałęział się od strony Złotoryi). Sortownia była dosłownie "stacją przeładunkową" z kolejki linowej (biegła ona od wyrobisk położonych na północny zachód oddalonych o około 800 m od sortowni) na normalnotorowe wagony. Wąskiego toru nie widać (i pewnie nie było), ale potwierdza się na mapie z 1937, że tor na bocznicę wchodził od strony złotoryjskiej. Potwierdzają się zatem moje przypuszczenia o kolei linowej i budowie sortowni w okresie międzywojennym:) Temat warty eksploracji;) Zapraszam;)
Jaco 28.12.2015 18:41
Kolejny kąsek: bocznica szlakowa została zlikwidowana w 1988 w trakcie modernizacji linii, przy czym już wcześniej nic się na niej nie działo, a więc rok 1980 wydaje się bardzo realny jeśli chodzi o koniec funkcjonowania przeładunku na sortowni.
Drago 28.12.2015 21:50
Jacku chyba nawet wiem o jakiej mapie mówisz i do jakiej się odnosisz. Pytanie tylko skąd informacje ciągniesz na temat przeładowni? Czyżby geoportale? Bo to na prawdę Ciekawe co mówisz:) Aż z chęcią pojechał bym do Złotoryii i pieszo poeksplorował na całej długości kolejki linowej.
Po starej kopalni zostało już tylko jezioro, ale wygląda na mapie google jakby wycięcie delikatne pozostawało po starej kolejce. Z checią się tam zjawie.
Jaco 29.12.2015 17:38
Na jednej z map satelitarnych widać niewielkie pozostałości w polach i to tyle, bo w terenie lesistym z góry nic nie widać. Znam też relacje moich starszych kolegów, którzy zawodowo pracowali na PKP w Służbie Drogowej. Po kolejce mogły zostać fundamenty lub resztki drewnianych masztów kolejki linowej, a jeśli chodzi o wyrobisko to podobno jest bardzo głębokie i w ubiegłych latach było eksplorowane. Znaleziono tam kilka samochodów, ale jak słyszałem dokładnie wyrobiska nie zbadano do dziś. Najciekawszym jednak obiektem może być rzekoma sortownia, gdyż teraz wiadomo czego tam szukać.
Drago 29.12.2015 20:12
Goldberg
Obczaj tą mapę Jacku :) ja mam taką, i na niej bardzo dobrze widać kolejkę oraz bocznice
Jaco 29.12.2015 20:25
Mam taką samą i właśnie na jej podstawie wyciągnąłem wiele wniosków;) Takie mapy do piękna sprawa!
Tagi
Ol49-69Ol49EU07EU07-169specjalnyturkolsiódemkaoelkazłotoryjajerzmaniceskarbdolnośląskieD29-284
Exif
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D90
Exposure time: 1/400 sec(s)
Aperture value: F/9
ISO speed: 200
Date created: 03.10.2015 14:17:55
Focal length: 50mm
Mapa

RSS Feed: Ol49-69 i EU07-169 (Komentarzy)