SM30-1065 luzem zjeżdża z posterunku odgałęźnego Drama do zakładu PROTOR S.A. mieszczącym się na dawnej stacji Dzierżno.
Powstały w 1956 posterunek odgałęźny Kanał Gliwicki łączył ze sobą trzy stacje. Były to ówcześne stacje podkoparkowe Dzierżno i Taciszów Bycina oraz Pyskowice, które akurat podkoparkowe nie były. Układ torowy przypominał trójkąt w środku którego stanęła nastawnia wyposażona w urządzenia mechaniczne scentralizowane. Już w 1960 roku powstał drugi tor na szlaku do Taciszowa. W 1970 roku tutejsze tory zostały zeelektryfikowane. Życie tutaj tętniło, ale do czasu... W roku 1990 rozebrano jeden z torów szlakowych do Pyskowic, 10 lat później, czyli w 2000 roku zlikwidowano sieć trakcyjną. Dwutorowy szlak od podg.Drama do podg.Rudno został zlikwidowany w roku 2012, zakończyło żywot tego drugiego posterunku... Mimo to, ruch odbywał się dalej, jeździł "Wojciech", piasek do Pyskowic ale także wszelakie podsyły czy to do Dzierżna, czy do ASCO Rail w Pyskowicach, czy też do Przezchlebia, choć do ŚZR i ASCO zdarzały się one dosyć rzadko, bo do 2017 roku istniało krótsze połączenie od PD do stacji Michał. Po likwidacji w/w połączenia ilość podsyłów do w/w zakładów jadących przez tytułowy posterunek wzrosła. 2020 rok to koniec jazd pociągów piaskowych. Do Pyskowic, gdzie piasek wożono w wagonach typu 418V i 418Vc, ostatni pociąg pojechał w listopadzie, a 30 Grudnia pojechał ostatni "Wojciech" na wagonach rolkowych typu 401Vc. Można powiedzieć, że to był moment śmierci kolei piaskowej. Nadszedł rok 2021, linię Kotlarnia-Przezchlebie musiały wydzierżawiać za horendalne ceny firmy które dojazdu koleją potrzebowały, do Wojciecha natomiast do około połowy lutego jeździ drezyna. Rozpoczyna się też wtedy budowa przyłącza od strony stacji PKP Pyskowice do Pyskowic Piaskowych. W pierwszej połowie tego roku również kawałek trójkąta na Dramie zaczyna być nieprzejezdny, co wymusza wykonywanie manewrów na w/w posterunku w celu zjechania do PROTORu, a w lipcu rozpoczyna się likwidacja odcinka linii 301 od bocznicy Śląskiego Zaplecza Remontowego w Przezchlebiu do mostu zsypowego Wojciech.
W to samo miejsce wrócimy wkrótce i dokończymy historię tego miejsca.
Sama SM30-1065 obecnie jest nieczynna. W zamian za nią PROTOR w Dzierżnie zakupił SM42-2448. Trzeba odnotować, że trzydziestka ta jeździła dawniej na naftobazie numer 7 w Trzebieży Szczecińskiej.
Dodano: 22.08.2024 23:16
|