Fiat o świcie
Fiat o świcie
Cody 01.10.2022 | Wroniawy
SU45-079 z podsyłem salonki na imprezę do Wolsztyna pół godziny przed wschodem słońca przemierza pokryte poranną mgłą pola w okolicach Wroniaw. Na pierwszym planie widoczny jest Środkowy Kanał Obry, który pociąg pokonał kilka metrów wcześniej. Dźwięk silnika i sygnałów dźwiękowych Fiata niósł się po bezkresach pól długo przed przejazdem składu, dostarczając niesamowitych wrażeń słuchowych. Coś pięknego, naprawdę...

Szczerze mówiąc, jeszcze kilka godzin wcześniej nie planowałem się wybierać na ten podsył wiedząc, że ma dotrzeć do Wolsztyna grubo przed wschodem słońca. Jednak obiecujące prognozy i przeświadczenie, że i tak się nie wyśpię zmotywowała mnie do spróbowania. Nie żałuję ;)

Dodano: 03.10.2022 20:32

Inne w Kategorii SU45 / SP45 / ST45
Komentarze
Tomasz Pobrotyn 03.10.2022 20:44
Jest klimatik Pawełku +
Podgałęźny 04.10.2022 07:27
Bajka! +
złe_zdjęcia 04.10.2022 10:43
Fajne, ale warto byłoby potraktować jakimś oszumiaczem AI, np. Topaz Denoise lub DxO. Wtedy jakość nadgoniłaby klimat.
Michał Nowosad 04.10.2022 17:32
Faktycznie, można by nieco odszumić, ale i tak dobre! Bardzo lubię zdjęcia o tej porze :)
Cody 04.10.2022 18:01
Było już odszumiane i to mocno (+65 luminacji w LR), ale Panowie - to jest pół godziny przed wschodem, ISO 6 400! Nie oczekujmy, że będzie bez skazy, jakby było robione w południe słonecznego dnia ;)
Kospal 04.10.2022 18:44
Ależ klimat ! Mega dobre. Słowa uznania za chęć do powstania tego zdjęcia +
KM22 04.10.2022 19:41
Cody, da się lepiej ;)
złe_zdjęcia 04.10.2022 20:45
@Cody ja nie oczekuję że będzie idealnie, ja nic nie oczekuję :) niestety narzędzia do odszumiania w Lightroomie pozostawiają wiele do życzenia i Adobe od lat olewa to i ich nie rozwija. Nie jest to widoczne na mało zaszumionych fotografiach, ale jak się pracuje tak od 3200 wzwyż na APS-C zaczyna się problem. Stąd sugeruję programy do wypróbowania. Szum pozostanie, ale nie będzie efektu akwareli który jest plagą narzędzi zapiętych w Lightroomie. W razie czego mam pełną wersję Topaza.
SeweryneR 04.10.2022 22:04
Dla mnie pewnie ten podsył byłby daniem głównym :) I bardzo dobrze, że wstałeś! Klimat wylewa się z monitora, nawet pomimo tych drobnych niedogodności, o których słusznie wspomniał Norbert. Ja z kolei korzystam z Dxo pure raw i muszę powiedzieć, że jest to godne polecenia narzędzie!
pawel guraj 04.10.2022 22:52
Podmieniłem. Warto było popracować nad tym :)
Ja po początkowej fascynacji Pure RAW trochę odpuściłem - no ale pewnie dlatego że dla mnie ISO 400 to już dużo.
Cody 04.10.2022 22:55
Dzięki Norbert za motywację i Seweryn za polecenie programu. Po prostu wow! Powalił mnie z nóg - teraz to mam dopiero satysfakcję, że pojechałem ;)
medMatthew 04.10.2022 23:04
Od razu zupełnie inny odbiór po poprawce i w HiRes.
złe_zdjęcia 04.10.2022 23:49
@Paweł G 400 dużo? Dlaczego?

DxO, Topaz Denoise, Capture One... cokolwiek, byle nie stockowe narzędzie z Lr. Rozumiem dlaczego ludzie nie lubią Adobe – łożymy na to niemały hajs, oni dodają bajerki zamiast zaktualizować podstawy. Jak na potentata, trochę żena.
Krzakozaur 05.10.2022 04:45
Dokładnie. Wygląda jak danie główne;), rewelacja :-D
pawel guraj 05.10.2022 07:36
@norbert - oczywiście z tym 400 to lekka przesada, matryce od Sony i nieliczne od Canona potrafią już znacznie więcej. Oczywiście narzędzie takie jak DXO robią "cuda", ale dla mnie takie cuda jak tu to za mało. Oczywiście jest świetny klimat, ale jednak wiele z detalu tutaj nie zostało. Wiemy, że to fiat, ale to że jest zielony wiemy już wyłącznie z kontekstu - w cieniach w zasadzie chrominancja poszła się....
Jeżeli chodzi o LR, to o ile z narzędziami pociągnęli do przodu - to niestety z technologią dekodowania RAWów i zarządzania szumem zostali absolutnie w tyle. A i tak dalej czuję się na nich skazany.
Jestem też przekonany, że Paweł popełnił tu błąd w doborze ekspozycji - ale to bym RAW'a musiał zobaczyć.
złe_zdjęcia 05.10.2022 09:24
Rozumiem Twoje wybory, ścieżkę perfekcjonizmu którą podążasz widać wyraźnie na zdjęciach. Ja mam trochę inną perspektywę, dla mnie niski poziom szumu i wysoki szczegółów to (powyżej pewnego rozsądnego minimum) po prostu wartość dodana. Ważna ale są ważniejsze wartości, jak klimat, kompozycja, innowacyjność. Do tego irytujące jest że w środowisku chodzi sporo obiegowych opinii na temat czułości i szumów, pochodzących z czasów Nikonów D90 i starszych generacji aparatów; wiele osób boi się korzystać z wyższych ISO, tymczasem ich matryce i narzędzia spokojnie to umożliwiają. Naturalnie nie mam na myśli Ciebie, ale fotografów zdominowanych przez przeczytane gdzieś „aksjomaty”, jak „powyżej ISO 200 będzie szum”, „wszystko koniecznie trzeba robić na manualu”, albo moje ulubione „od strony cienia się nie powinno”. Trochę ich jest i sami sobie nogi podkładają.
pawel guraj 05.10.2022 09:53
Zgadzam się z Tobą w pełnej rozciągłości - zdjęcie to przede wszystkim motyw, klimat, sposób uchwycenia. Tutaj u Pawła wszystko jest fajnie i bardzo dobrze wymyślone. Wychodzę z (pewnie niesłusznego) złożenia, że motyw nie usprawiedliwia technicznej strony. A że się da to wystarczy spojrzeć na niedoścignione zdjęcia Seweryna.
Jeżeli chodzi o mity (a chyba wśród MK jest ich jakaś koszmarna ilość z tym nieszczęsnym manualem na dzień dobry) to rzeczywiście widzę, że jest wielu użytkowników nowych aparatów, którzy nie bardzo potrafią wykorzystać dobrodziejstwa jakie dostali do ręki. Technika fotografowania w wypadku nowych body czy bezluster zdecydowanie się różni od tego co oferowały klasyczne "lustrzanki"
rs 05.10.2022 10:15
@Norbert: Może znajdziesz czas i ochotę na nagranie odnowionego filmiku o obróbce :-) Twój poprzedni zmotywował mnie do zakupu LR i nawet udało mi się obrobić jedno zdjęcie na tyle satysfakcjonująco, że byłem w szoku (to był jeden z nielicznych RAW'ów z Canona S3 IS jakie miałem). Później niestety odpuściłem temat, ale fajnie byłoby zobaczyć co tam nowego w temacie :-)
Krzakozaur 05.10.2022 22:49
Jak Paweł pisał o manualu to poczułem się nieco wywołany do tablicy.
Mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że rok pracy na Canonie M6 EOS dużo mnie nauczył. Cały czas pracuje na manulalu ale mogę Wam się pochwalić, że podczas porannych fot jestem w stanie zrobić fotek na ISO 200, f5.0 i naświetlaniu 1/200 i wszystko jest ostre. Dawniej kadr mi się rozmazywał to ISO było wysokie a naświetlanie zwykle było 1/500...
Cóż zapewne macie dużo racji, że wszystko musi być na tip top: kompozycja, jakość, motyw, ale czasem trzeba zluzować i po prostu cieszyć się pobytem na forach i pstrykaniem :-D
złe_zdjęcia 05.10.2022 23:43
Według mnie jeśli warunki nie są szczególnie wymagające manual to ogólnie sympatyczna strata czasu, który możnaby wykorzystać na ważniejsze rzeczy, np. doszlifowanie kompozycji albo zjedzenie kanapki. :D 90% zdjęć robię na priorytecie przysłony A z Auto ISO, okazjonalnie używam też programu P, bo dlaczego nie? Szczególnie polecam tym którzy startują z bezlusterkowcami w dłoniach, będą mieli więcej czasu na myślenie kadrami, a mniej spędzą na martwieniu się trójkątem ekspozycji.

@Rafał fajnie że ktoś jeszcze pamięta mój filmik. Chyba faktycznie o tym pomyślę ;)
złe_zdjęcia 06.10.2022 01:17
Żeby nie było wątpliwości, nie uważam, że fotografowanie na manualu to błąd czy problem.
Po prostu powinien być to świadomy wybór fotografa. To nie jest tak, że trzeba używać trybu M, a wszystkie inne są kulawe (nawet jeśli starsi koledzy tak mówią). Tryby półautomatyczne A i S, a nawet automat P, odpowiednio potraktowane, są po prostu szybsze i prostsze w obsłudze i to jest wartość dodana, bo pozwala skupić się na najistotniejszych etapach tworzenia zdjęcia, zamiast zanurzać się w technikaliach.
pawel guraj 06.10.2022 07:40
Ja ostatnio zacząłem używać trybu Fv (to nowy pomysł Canona) - a tak na prawdę przy bezlustrze i histogramie na żywo w wizjerze jedyną nastawą której używam dynamicznie w trakcie wykonywania zdjęć jest korekcja ekspozycji. No bo ISO oczywiście ustawiam fix i najczęściej przesłonę również - tak aby mieć dobrze zaplanowaną głębię. Dzięki temu mogę dobić światła najwyżej jak się da przy zachowaniu czasu pod kontrolą
Mateusz J. 06.10.2022 08:22
Zdjęcie jest obłędne, ale parametr nie nadaje się na HiRes. W zwykłym rozmiarze lepiej by się je oglądało ;)
rs 06.10.2022 22:33
@Norbert: Trzymam zatem kciuki za powodzenie reaktywacji :-) Ja niestety już dawno zostałem tak w tyle, że po obejrzeniu zdjęć na galeriach odechciewa się czegokolwiek publikować :-)

Co do trybu pracy aparatu - ja praktycznie cały czas na M + Auto ISO - jest kontrola nad czasem (w zależności od potrzeb sceny) oraz głębią ostrości, resztę załatwia automatyka :-)
KM22 08.10.2022 18:40
No, doceniam starania Paweł :)
Maciej Mikołajczak 10.10.2022 16:35
Wyborny klimat + Warunki doskonale wykorzystane ;)
Tagi
SU45SU45-079FiatspecjalnyWroniawyD29-359Wielkopolskiejesieńpaździernik2022Powrót_SU45-079HiRes
Exif
Make: SONY
Model: ILCE-7M3
Exposure time: 1/400 sec(s)
Aperture value: F/4
ISO speed: 6400
Date created: 01.10.2022 05:25:05
Focal length: 101mm
Mapa

RSS Feed: Fiat o świcie (Komentarzy)