Dwa mosty
Dwa mosty
Bad Worm 11.09.2021 | Søsterbekk
IORE z pociągiem 9914 relacji Kiruna - Narvik mija właśnie przystanek osobowy Søsterbekk (szlak Bjørnfjell - Katterat), a czwarty wagon w składzie zjeżdża z mostu Norddalsbrua. Poprzednia, o wiele większa przeprawa nad doliną Norddalen widoczna jest nieco poniżej. Ta konstrukcja została wyłączona z eksploatacji na początku lat 90. XX wieku i obecnie ma status zabytku techniki. Pociąg niebawem zniknie w tunelu, którego wylot można dostrzec na lewo od słupów wysokiego napięcia, a następnie schowa się w galerii przeciwlawinowej, która wygląda trochę jak zlepek blaszanych bud.

Dodano: 01.06.2022 22:58

Inne w Kategorii Norwegia
Komentarze
Drago 02.06.2022 16:48
Robi wrażenie, a blaszaki z daleka wyglądają jak jakiś slums :)
Generalnie, całokształt ekstra !
złe_zdjęcia 05.06.2022 20:29
Fantazja, zdjęcie jak z Marsa...
rs 05.06.2022 22:16
Z cyklu ciekawostek związanych z mostem - jeszcze niedawno rozważano remont mostu i przywrócenie go do ruchu w ramach stworzenia mijanki, niestety po dogłębnych badaniach stwierdzono, że nie opłaca/da się wzmocnić mostu by mógł wytrzymać współczesne naciski osiowe na linii (obecnie 30-31 t/oś w zależności od odcinka, a przygotowywane jest wzmocnienie do 32,5 t/oś).
Drugą ciekawostką jest dlaczego w ogóle powstał most w tym miejscu. Otóż przy budowie linii zakładano przebieg taki sam jak obecnie używany, ale wojsko domagało się możliwości "łatwego" przerwania linii w przypadku wojny i stąd niejako wymuszono powstanie takiego obiektu.
Bad Worm 06.06.2022 08:36
rs, dzięki za garść niezwykle ciekawych informacji! Na Malmbanan trwa nieustanna modernizacja, planowana jest również rozbudowa niektórych odcinków do dwóch torów.
rs 09.06.2022 01:05
Proszę bardzo, najgorszą "modernizacją" jest zabudowa systemu ERMTS, według planów już w 2023 żaden pojazd bez ETCS nie wjedzie na linię, stąd w lipcu 2022 pożegnalne retro z parowozem i wiązarem (Dm3).
pawel guraj 09.06.2022 08:41
A możesz powiedzieć na który level migrują. Rozumiem, ze na conajmniej 2 - choć w dalszym ciągu to formalnie nie wyklucza możliwości poruszania się pojazdów non-ETCS.
Bad Worm 09.06.2022 18:54
Holender, to stąd to retro z Dm3? Teraz to mi zabiłeś ćwieka... Przez chwilę miałem szalony pomysł aby się wybrać na tę okoliczność na Malmbanan, ale uznałem że podróż niemal 2000 km dla jednego pociągu to jednak zbyt duże wariactwo, nawet jak na mnie. ;) Swoją drogą troszkę to dziwne, że na taką okoliczność ściągają Dm3, skoro od ponad 10 lat ta maszyna bodaj ani razu nie była w ruchu na dalekiej północy.
rs 10.06.2022 00:50
@Paweł: W Szwecji zarządca infrastruktury forsuje implementację ERMTS poziomu 2 bez sygnałów optycznych oraz urządzeń srk obecnego systemu ATC. Podobnież jako alibi wymyślono interferencje pomiędzy balisami ATC i ERMTS, aczkolwiek specjaliści twierdzą, że to bujda i oba systemy mogą współgrać. Dodatkowo ERMTS na Botniabanan i linii do Haparandy nie mają tej samej wersji baseline, co dodatkowo komplikuje obiegi pojazdów. Oprócz tego jest jeszcze linia Borlänge - Malung w systemie ERMTS 3 Regional, ale to podobno pierwsza i ostatnia implementacja tego typu w Europie. Po pewnych incydentach stwierdzono że system nie zapewnia wymaganego bezpieczeństwa i zabroniony jest ruch pociągów pasażerskich na tej linii. Jak coś więcej by Cię interesowało, to mogę poszperać.

@Bad Worm: Ja się wybieram z kolegą, co do taboru - a co powiesz o zaprzęganiu parowozu do pociągu o brutcie 1400t? (muzeum planuje obciążenie parowozu takim samym składem jak z czasów pracy liniowej). Parowóz jak i wiązar pociągną swoje pociągi pomiędzy Kiruną a Vassijaure, 1400t + 5200t, w Vassijaure składy zostaną połączone i za IORE do portu w Narviku. Także przy okazji "zabawy" przetransportują rudę ;)
Bad Worm 10.06.2022 08:25
Widziałem szczegółowy rozkład tych pociągów specjalnych, fajnie się to zapowiada. Ale sprawdziłem też ile kosztowałaby taka wyprawa. Same loty Sztokholm-Kiruna w pasujących terminach to ok. 1500 zł. Godziny kursowania pociągów specjalnych są mało sprzyjające, między Kiruną a Abisko w środku nocy. Wiem że to będzie w okresie dnia polarnego, ale jeśli trafi się zachmurzenie to zdjęcia wyjdą lipnie. Może też być problem z wynajmem samochodu na miejscu, Avis i Hertz już nic nie mają do dyspozycji. Możesz się odezwać do mnie na priva (badworm@post.pl lub przez Messengera)?
pawel guraj 10.06.2022 08:31
O to chętnie bym się czegoś dowiedział o tych incydentach na L3 Regional - bo to był bardzo obiecujący system ale rzeczywiście następnych implementacji nie widać.
Co do L2 bez sygnałów przytorowych to dość karkołomny pomysł (choć działający), przecież i tak w L2 konieczna jest infrastruktura lokalna do detekcji zajętości odcinków. Rzeczywiście w takim wypadku ruch pojazdów niewyposażonych to było by wyzwanie.
rs 10.06.2022 23:12
@Paweł: Niestety, tak sobie zarządca infrastruktury wymyślił, że skoro się da, to zaoszczędzą pieniądze na sygnały, w końcu to nie on ponosi koszty wyposażenia pojazdów. Dodatkowo nie wiem czy to szwedzki wymysł, czy ogólna zasada w całej EU, że nie ma procedur awaryjnych, by uniemożliwić ludzki błąd (przy usterce urządzeń/systemu wstrzymują ruch aż do usunięcia awarii).
Nieco poczytałem i mamy tak - Botniabanan - system L2 dostarczony przez Bombardiera, Haparandabanan - L2 Ansaldo - stąd ciągłe tematy aktualizacji oprogramowania pokładowego w pojazdach, wraz z ewolucją/usuwaniem bugów w systemie na linii.
Co do L3 regional - uruchomiono go w 2012, niby pierwszy na świecie, w związku z tym zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich (na linii o ruchu na poziomie 5 par w ciągu doby kursowały 2 pojazdy, szacowany koszt instalacji na pojazd to 1 mln EUR), a w ruchu towarowym pojawiały się przeszkody/usterki. W 2016 w związku z incydentem wstrzymano ruch na kilka dni (koszta dla przewoźników!), a powodem była błędna pozycja zgłaszana przez urządzenia pokładowe. Jak zapewne wiesz lepiej ode mnie, w L3 nie ma infrastruktury w terenie, stąd informacje o pozycji pociągów/zajętości bloków na linii pochodzą tylko i wyłącznie z urządzeń pokładowych. No i okazało się, że w przypadku braku kalibracji systemu wraz ze zużyciem/wymianą zestawów kołowych pojazdów, mogą pojawić się znaczne odchyłki pozycjonowania... To samo ryzyko występuje w L2, ale tu pozostaje nadrzędna rola kontroli zajętości odcinków w infrastrukturze, więc błędne wskazania urządzeń pokładowych można wykryć.
Co do innych obostrzeń, to chyba obniżono Vmax do 70 km/h (akurat dla towarów na tej linii nie rzutuje, ale wyklucza możliwość przywrócenia ruchu pasażerskiego) oraz wprowadzano jakieś restrykcje co do ilości pociągów znajdujących się na linii. Więc summa summarum - z potencjalnych zysków (zwiększona przepustowość przy niższych kosztach) niewiele zostało po okresie próbnym i na dzień dzisiejszy w Szwecji rozważa się tylko i wyłącznie L2. L3 (nie regional) jest uruchomiony w Wuppertalu podobnież.
pawel guraj 11.06.2022 09:59
No tak, L3 Regional to miała być implementacja "pure L3" bez żadnych systemów line-side. I rzeczywiście "jakość" raportowania pozycji składu leży wyłącznie po stronie wyposażenia pojazdu. Radą na to jest gęstsze rozmieszczenie balis ale i odpowiednia kalibracja on-board'u (uślizgi, zużycie obręczy). Zawsze się zastanawiałem jak to się sprawdzi w realnym świecie - i widzę, że słabawo...
Tagi
Urlop_2021MalmbananNorwegiaLaponiaSápmitowarowyIORELKAB9914MTABTraxx_H80ACOfotbanenlatoBombardierNorwayNorgeLapplandSoesterbekkSosterbekkSøsterbekkHiRes
Mapa

RSS Feed: Dwa mosty (Komentarzy)