Średzka Kolej Powiatowa. Inny świat, w którym, wydawać by się mogło, czas się zatrzymał - przynajmniej dla kogoś odwiedzającego to miejsce od czasu do czasu. Dla mnie, jako stałego bywalca, był to świat, którego losy toczyły się w kierunku nieuchronnego upadku - nieubłaganie zbliżał się termin rewizji wewnętrznej kotła parowozu Px48-1756, pojawiły się pomysły likwidacji części trasy, a władza pozostawała głucha na postulaty dotyczące zmian sposobu prowadzenia ruchu. Nie prowadzono praktycznie żadnych inwestycji, a te które się toczyły, wykonywane były niedbale. Angażowane przeze mnie i przez kolegów z TPKŚ siły szły w zasadzie na marne, jedynie udało się intensywną akcją wybić władzy z głowy pomysł likwidacji trasy. Nie zmieniło to jednak podejścia włodarzy.
Parowóz musiaÅ‚ zostać wycofany z eksploatacji z koÅ„cem maja 2014 roku, oczywiÅ›cie bez szans na naprawÄ™, a w jego miejsce sprowadzono lokomotywÄ™ spalinowÄ… z Gniezna. Brak lokomotywy parowej, absurdalnie wysokie jak na trakcjÄ™ spalinowÄ… koszty wynajmu pociÄ…gu, jak i brak jakichkolwiek dziaÅ‚aÅ„ marketingowych spowodowaÅ‚y, że kolejka po prostu straciÅ‚a klientów i zawieszono jej kursowanie. Sytuacja znalazÅ‚a finaÅ‚ w jesiennych wyborach samorzÄ…dowych - wówczas ekipa rzÄ…dzÄ…ca powiatem, prezentujÄ…ca szeroko zakrojony "tumiwisizm", definitywnie zostaÅ‚a odklejona od stoÅ‚ków. Nowa wÅ‚adza przypomniaÅ‚a sobie o grupie mÅ‚odych ludzi, którzy od lat wychodzili z propozycjami zmian na kolejce, dziaÅ‚ali dla jej promocji i wÅ‚asnymi siÅ‚ami i Å›rodkami dokonywali napraw taboru. Rok 2015 upÅ‚ynÄ…Å‚ pod znakiem wielkiej reorganizacji: zlikwidowano ZarzÄ…d Dróg Powiatowych, który dotychczas zarzÄ…dzaÅ‚ kolejkÄ…, a majÄ…tek zostaÅ‚ oddany w użyczenie Towarzystwu Przyjaciół Kolejki Åšredzkiej "Bana". Z miejsca ruszyÅ‚y intensywne prace: wykonano naprawÄ™ głównÄ… wagonu bagażowo-pocztowego, zaczÄ™to pisać konieczne do prowadzenia ruchu instrukcje oraz Dokumentacje Systemu Utrzymania, a także dokonano wstÄ™pnego demontażu parowozu w celu jego przygotowania do naprawy głównej. Podpisana w październiku umowa na realizacjÄ™ zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej pt. „Przygotowanie Åšredzkiej Kolei Powiatowej do wznowienia ruchu turystycznego na linii kolei wÄ…skotorowej Åšroda Wielkopolska – ZaniemyÅ›l” objęła dofinansowanie na wykonanie napraw torowiska, naprawy głównej wagonu osobowego typu 1Aw, wykonanie oglÄ™dzin budowlanych, zakup materiałów oraz zatrudnienie pracowników. NiedÅ‚ugo potem ogÅ‚oszono przetarg na wykonanie naprawy głównej kotÅ‚a parowozu Px48-1756.
Jesień upływa na intensywnych pracach w torowisku oraz nad dokumentacjami. Dzisiaj nareszcie parowóz wyjechał na wyczekiwaną naprawę do Pyskowic. Teraz, jeśli nie wyskoczy nagle jakiś niespodziewany "babol", wszystko już powinno iść gładko i wygląda na to, że niedługo zrealizuje się sen o powrocie pary na tory średzkiej bany. Cieszy fakt, że gdy władzy się chce i ma ona pod ręką ludzi, którzy wiedzą jak coś zrobić, to okazuje się, że można zrobić właściwie wszystko.
Gwoli kronikarskiego obowiązku, zdjęcie przedstawia parowóz Px48-1756 ruszający spod szopy do podjęcia wynajętego pociągu do Zaniemyśla. Zza wrót hali wyglądają Lyd1-210 i nieczynny Px48-1920. Dzień później kolejka hucznie świętowała swoje 110-lecie, co było ostatnią większą imprezą zorganizowaną tam przez władze powiatowe.
Dodano: 07.12.2015 23:00
|