W błysku fleszy
W błysku fleszy
Schneidebahn 01.12.2023 | Aveiro
Wąskotorowy pociąg historyczny z okazji Świąt zjeżdża do Aveiro po sobotnim kursie na ostatniej czynnej kolei metrycznej w Portugalii. Niestety w tym roku na czole zabrakło parowozu - przeciągający się przegląd kotła uziemia te maszyny tak samo jak w naszym kraju.

Rok 2023 przyniósł po latach marazmu wiele nadziei dla przyszłości Linha do Vouga - odbudowa zamkniętego centralnego odcinka, dyskusja o włączeniu północnej części trasy w taryfę metropolitalną Porto - rok 2024 nadzieje te prawdopodobnie zamieni w rzeczywistość.

Infrastrukturalnie ciekawostką kolejki, oprócz mostu kolejowo-drogowego w Sernada i tunelu w Eirol pozostaje niewątpliwie zadbana rampa najazdowa 1000/1668mm w Aveiro. Przez wszystkie lata działalności nie zrezygnowano z przewożenia taboru wąskotorowego do remontu na platformach kolejowych!

Do oświetlenia zdjęcia użyłem lampy YN685 zawieszonej na pobliskim płocie, bez niej ostatnie zdjęcie tego krótkiego wypadu nie powstałoby. KSM, dzięki za pomoc z obróbką!

Dodano: 29.01.2024 14:48

Inne w Kategorii Portugalia
Komentarze
Kospal 29.01.2024 19:42
Woow ekstra! + Nocny kadr z wąskiego toru w Portugali. Świetne! Możesz przybliżyć jaki ruch jest na tej wąskotorówce (codzienny/sezonowy) i jakie loki obsługują? Sam diesel świetny i wykonanie. W Polsce na wąskim torze obecnie parę parowozów jest w ruchu (Px48-1752 Ełk, Px47-1756 Środa Wlkp, Px48-3901 Koszalin, Px48-1920 Środa Wlkp, Ty1884 Majdan Bieszczady, Kp4-3772 Majdan Bieszczady, Borsig Bn2t 11458 Poznań). Możliwe nie wymieniłem wszystkich.. Gorzej jest na normalnym torze 1435 - w Wolsztynie sprawny jest Pt47-65. Może 2024 rok przyniesie zmiany..
Schneidebahn 29.01.2024 20:39
Ruch jest codzienny, linia normalnie funkcjonuje z powodzeniem jako "dowozówka" do magistrali północnej :)
Na odcinku północnym (Espinho - Oliveira de Azemeis) 8 par (w niedziele 7)
Na odcinku południowym (Aveiro - Sernada do Vouga) 11 par (pon-pt podobnie, jest więcej wariantów)
Obsługa to w zasadzie jedynie SZT serii CP9630 z 1991 roku, przed przebudową na Metro kursowały na sieci wąskotorowej regionu Porto - są dostosowane do łatwej przebudowy na elektryczne!

Odcinek centralny jest formalnie zamknięty, ale co jakiś czas jedzie jakiś skład do warsztatów w Sernadzie (i potrafi się wykoleić XD). Dla pasażerów są niby 2 połączenia kolejową taksówką (???) ale z niczym toto nie jest skomunikowane...
Dodatkowo, w różnych wariantach kursuje na południowym odcinku Pociąg Historyczny, w takim zestawieniu jak na fotce, albo z parowozem E214 (systemu Malleta!).

Ogólnie wszystkie "specjale" w kraju organizuje od A do Z narodowy przewoźnik (poza czarterami w stylu PTG Tours), więc jak coś jeździ, to jest info na głównej stronie cp.pt
Tradycyjnie jeżdżą co roku:
Comboio Historico do Vouga - specjal na wąskotorówce latem, jak czynny to parowozem
Comboio Historico do Douro - specjal w Dolinie Douro, prawie zawsze parowozem
Comboio Historico do Vouga de Natal - specjal na wąskotorówce na okres świąteczny
Comboio de Natal a Vapor - specjal z parowozem w Porto, na okres świąteczny
Comboio Presidential - mega droga wycieczka dla pasjonatów kuchni i wina, historycznym składem

No to by było chyba wszystko w skrócie ;)
Drago 30.01.2024 18:46
W skrócie :)
Kospal 30.01.2024 20:43
Ładny skrót :D Dzięki za wyjaśnienie. Ciekawa wąskotorówka i fajnie że codziennie zarabia na siebie. Centralny odcinek to musi być ładnie zaniedbany..
Tagi
PortugaliaAveiroLinha_do_Vouga1000mmwąskotorówkaspecjalnyComboio_Historico_do_VougaCP9000CP9004Comboios_de_PortugalzimaHiReslampa_błyskowa
Mapa

RSS Feed: W błysku fleszy (Komentarzy)