Ty2-540 vol. 2
Ty2-540 vol. 2
EP07drago 15.11.2019 | Legnica
Po niemal miesiącu prac remontowych, można powiedzieć, że wspólnymi siłami udało się Nam przywrócić choć trochę blask starego, i trochę nadgryzionego zębem czasu, parowozu Ty2-540. Stał on wiele lat pod legnicką lokomotywownią PKP Cargo i generalnie tylko pracownicy kolei go widywali, ale mijany codziennie w drodze do pracy niszczejący parowóz, stał się elementem krajobrazu, na którego mało kto już zwracał uwagę.
Dziś można powiedzieć, że odzyskał on dawny blask, dzięki ochotnikom, którzy w wolnym czasie, zostawiając prace domowe i przy domowe czy też w czasie odpoczynku przed kolejną służba na lokomotywie, przychodzili pomagać.
Niestety początki były ciężkie, mozolna praca ręczna przy pomocy druciaków, szczotek, pilników oraz lekkiego sprzętu mechanicznego trwała wieloma dniami, a z każdym dniem wydawało się, że końca nie widać.
Jednak po dłuższym czasie, kiedy w ruch poszły pędzle, wałki, pistolety malarskie, parowóz zaczynał nabierać wyglądu.
Zachwyt był równie wielki jak apetyt, który rośnie w miarę jedzenia. Kiedy też otworzyliśmy puszki z czerwoną farbą a następnie białą, wiedzieliśmy, że to jest właśnie to. Stary, poczciwy, wysłużony parowóz, o którym prawie wszyscy już zapomnieli, znów zaczął cieszyć oko dosłownie każdego. Każdy, kto przejdzie wzdłuż placu czy to po peronie 1, zatrzyma się na chwile lub zwolni kroku by przyjrzeć się tej maszynie.

Przy okazji warto również podziękować Koleją Dolnośląskim, na których terenie stanął parowóz i to że dorzucili się do inwestycji oraz naszej firmie PKP Cargo, a szczególnie pracownikom warsztatu w Legnicy, którzy drobnymi pracami wpłynęli na wygląd parowozu z zewnątrz jak i w środku. A tym samym dyrektorom i prezesom, bo gdyby nie ich decyzje, Ty2 stał by dalej tam gdzie stoi.

Na koniec tylko dodam, zanim ktoś zacznie krytykować tą inicjatywę, a niestety takich wiadomości od "specjalistów" się trochę w sieci naczytałem, to chciałbym dodać, że rzeczywiście można by to było zrobić lepiej, dokładniej, staranniej, ale zrobiliśmy to z czystej przyjemności, aby dziedzictwo kolejarzy przetrwało jeszcze lata. Nie był to może taki remont jaki by chciał każdy miłośnik, gdzie w ruch idzie piaskarka, wspawywanie nowych blach, a parowóz remontuje wyspecjalizowany zespół.
Stety i niestety zrobiliśmy to przy pomocy własnych rąk, angażując w to swój czas, prywatny sprzęt czy zdrowie (bo ciepło zawsze nie było-a teraz odchorowuję :) Budżet na to był praktycznie znikomy, parowóz miał być odświeżony a myślę, że włożyliśmy w to znacznie większej pracy i na dzień dzisiejszy wygląda na prawdę pięknie.

Niebawem ma do nas dotrzeć również semafor kształtowy, na który wpadłem pomysł by skądś skołować. A że akurat remontują stację Rudna Gwizdanów z racji otwarcia już linii Legnica-Rudna Gwizdanów, po rozmowach na szczeblu dyrektorskim, ma zostać nam przekazany semafor wjazdowy, który mamy zamiar postawić przy parowozie. Niemniej jednak jego montaż w odpowiednim miejscu może się przesunąć nawet do wiosny.

Ty2-540 miesiąc wcześniej

Dodano: 15.11.2019 22:58

Inne w Kategorii Parowozy
Komentarze
Mariusz Sychowicz 16.11.2019 00:49
Robi wrażenie ;)
Tomasz Goldberg 16.11.2019 11:43
Niestety mentalność dzisiejszych "Miłośników" wygląda tak, że społeczeństwo ma nieograniczone oczekiwania i niestety są to tylko oczekiwania...
JaceK 16.11.2019 13:13
Szacun dla wszystkich pomagających przy odnowie za chęci i za wykonaną pracę, a wiecznym malkontentom wibrator w oko.
Cody 16.11.2019 16:44
Dobra robota ;)
Melina 17.11.2019 09:45
Szacuneczek!
Szymon Suliński 17.11.2019 21:19
Każda próba przywracania historii polskiej kolei jest godna uznania.
Łuki 18.11.2019 12:30
Pff... Nie wypiaskowany, malowany pędzlem a nie proszkowo. Co to w ogóle ma być?! A tak na poważnie dobra robota panowie! Żałuje, że nie znalazłem czasu żeby pomóc przy renowacji :/ Ps. w Herbach Nowych przy izbie tradycji stoi sobie semafor z całym działającym mechanizmem który i każdy może sobie złapać za wajchę i nastawić wolną drogę lub stój. Dodatkowo w Kluczborku parowóz stojący jako eksponat czoło ma oświetlone. Może by i u nas udało się coś takiego zrobić ;)
EP07drago 18.11.2019 18:34
O tym też myślałem Łuki. Jeżeli będzie możliwość poprowadzenia prądu będzie i oświetlenie i monitoring. Choć kamery z budynku KD już zerkają na parowóz.
Tagi
Ty2Ty2-540parowózpkp_cargopomnikzabyteklegnicadolnośląskielatomuzeum2019
Exif
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D7200
Exposure time: 1/125 sec(s)
Aperture value: F/5.6
ISO speed: 100
Date created: 15.11.2019 11:23:43
Focal length: 35mm
Mapa

RSS Feed: Ty2-540 vol. 2 (Komentarzy)