Koniec
Koniec
KWK Kebab 29.03.2017 | Zabrze
29.03.2017 ||Szlak Michał Mi-2 - Biskupice|| TEM2-230 ciągnie ładowny skład 18 talbotów na EC Zabrze. Na popychu pracuje TEM2-134, której główną rolą jest pomoc w pokonaniu trudnego podjazdu widocznego na zdjęciu.

Zdjęcie jest symboliczne. W dniu 29.04.2017 widocznym odcinkiem po 112 latach od otwarcia linii piaskowej przejechał ostatni pociąg. Od początku maja 2017 roku rozpoczęto się rozbiórkę linii Michał - Biskupice.
Linię oddano do użytku w 1905r. Służyła do przewozu piasku podsadzkowego z kopalni piasku w Przezchlebiu do szybów Szczęść Boże oraz Carnall kopalni węgla Królowa Luiza w Zabrzu. Przez 112 lat eksploatacji zmieniała swoje oblicze. W 1929r przedłużono ją do KWK Makoszowy budując m.in. 300 metrowy tunel pod Elektrownią Zabrze. Na odcinku od dzisiejszego Michała do szybu Carnall zbudowano kilka posterunków:
- Ludwik (znajdował się przy przejeździe kolejowym przy ulicy Ogrodowej. Dzięki niemu można było zjechać łącznicą do stacji Michał. Po czasie zdecydowano się zlikwidować pierwotny przebieg linii kolejowej od Ludwika do Wesołej przy KWK Mikulczyce pozostawiając łącznicę do Michała, która od tego momentu stała się obecną linią kolejową).
- Jerzy (znajdował się przy styku ulic Szyb Jerzy, Torowej i Trębackiej kilkanaście metrów na północ od linii PKP z Katowic do Legnicy. Obsługiwał zjazd na zwałowisko Ruda)
- Biskupice (stacja powstała pierwotnie od obsługi pociągów na zwałowisko Ruda. Z czasem zaczęła obsługiwać również pociągi na Elektrownię Zabrze).
W latach 80 linia doczekała się elektryfikacji. Ruch był duży. Kursowały tędy pociągi z piaskiem na magistralę południową, liczne składy z odpadami górniczymi i elektrownianymi na zwałowiska, składy do haldexów czy liczne pociągi z węglem do zakładów położonych wzdłuż linii kolei piaskowych. Z czasem ruch zaczął spadać, zaczęto likwidować zakłady i posterunki. W okolicy 1999/2000r zdjęto sieć trakcyjną przez liczne kradzieże. Później zlikwidowano odgałęzienie od posterunku Tunel na pozostałości magistrali południowej. Natomiast w 2016r rozebrano odcinek od stacji Biskupice do KWK Makoszowy. 29.04.2017 jest dniem kończącym 112 letnią historię pierwszej normalnotorowej linii kolei piaskowej w Zabrzu.

Dodano: 13.02.2019 18:51

Inne w Kategorii SM48 / ST48 / 15D / 19D / TEM2 / TEM18
Komentarze
Drago 13.02.2019 21:18
Jest przykro, nie ma co. Szkoda bo śląskie rejony zawsze będę kojarzył w ogromną infrastrukturą industrialna przeplataną koleją !
pawel.guraj 14.02.2019 10:25
Świetne. Te domki w tle, za nimi industrial, szyb po lewej i zabudowania w drzewach - piękna kompozycja. Wracam do tej fotki już chyba 4 raz.
UOP 15.02.2019 18:27
Noo, bardzo ładne :) Ale na nieco większym zoomie byłoby chyba jeszcze bardziej efektowne (gdyby "ściągnąć" bliżej oczu widza te familoki z oddali.
Dzięki też za kolejną garść historii.
Andree 21.03.2019 09:19
Z kwietnia 2011 roku mam fotkę stacji Biskupice. Szkoda tej linii i historii kolejowej związanej z Zabrzem i nie tylko. Wiele linii związanych z historią Śląska kończy się o pozostaną tylko wspomnienia i zdjęcia.
Tagi
TEM2-230TEM2DB_Cargo_PolskaDBCPkoleje_piaskowekoleje_przemysłoweśląskieZabrze
Exif
Make: Canon
Model: Canon EOS 50D
Exposure time: 1/800 sec(s)
Aperture value: F/8
ISO speed: 320
Date created: 29.03.2017 09:42:57
Focal length: 70mm
Mapa

RSS Feed: Koniec (Komentarzy)