Był sobie Nowy Wirek...
Był sobie Nowy Wirek...
KWK Kebab 09.07.2009 | Ruda Śląska
||KWK Nowy Wirek|| TEM2-253 manewruje ze składem cargowskich węglarek na terenie nieistniejącej już KWK Nowy Wirek. Dzisiaj po kopalni nie ma już śladu. Widoczny zakład przeróbczy został całkowicie wyburzony. Torowisko oczywiście rozebrane. Jedyne co ostało się ze zdjęcia to widoczna z prawej strony zdjęcia wieża Szybu Nowy Wirek. Na jej szczycie znajdują się anteny, które uratowały ją przed likwidacją.

Samo miejsce rozpoczęło swoją historię w 1849r kiedy powstała kopalnia Hugo Zwang. Nie był to wielki zakład. Pracował nieprzerwanie do 1933r kiedy to na skutek kryzysu finansowego spadło zapotrzebowanie na węgiel i kopalnię zatopiono. Po 10 latach Niemcy podjęli decyzję o odbudowie zakładu ze względu ogromne zapotrzebowanie na ten surowiec. Pod nazwą KWK Wirek działała do 1954r kiedy to włączono ją do nowo zbudowanej KWK Nowy Wirek. Była to po prostu nowa kopalnia zbudowana na większej głębokości pod starą. W związku z jej budową podjęto decyzję o wydrążeniu Szybu Nowy Wirek 200m od starego Szybu Maciej. Zakończono również po 38 latach głębienie Szybu Wirek. W takiej formie główny zakład funkcjonował do swojego końca. Najstarszy Szyb Maciej pełnił funkcję zjazdowo-materiałowo-podsadzkową, Szyb Wirek stał się głównym szybem wydobywczym a Szyb Nowy Wirek zjazdowo-materiałowym. Poza wymienionymi trzema szybami głównymi kopalnia miała w nowej formie 4 szyby peryferyjne. Był to Szyb Artur, Szyb Paweł, Szyb Wschodni I i Szyb Wschodni II. Załadunek wagonów od początku odbywał się pod potężną płuczką wyróżniającą KWK Nowy Wirek na tle innych zakładów. Jej zdolności przeróbcze przewyższały możliwości wydobywcze kopalni. Stąd naprzeciw nastawni stacji kolei piaskowej Maciej (biały budynek na prawo od lokomotywy) wybudowano czołową wywrotnicę wagonową. Przywożono tutaj surowy węgiel z innych kopalń na przeróbkę w węglarkach z uchylnych czołem. Przez kilka lat w okresie głębokiej komuny ładowano wagony w małej sortowni przy Szybie Paweł. Był to węgiel z bardzo płytkich pokładów do których nie było dojścia z szybów głównych.
Ładowne składy węgla z kopalni przez cały czas były ściągane do stacji Ruda Kochłowice. Stamtąd zabierano je dalej w Polskę.
Poza główną bocznicą do stacji Ruda Kochłowice przez teren kopalni przebiegała magistrala południowa kolei piaskowych. Średnio przez sam środek kopalni przejeżdżało przynajmniej kilkanaście pociągów na dobę. Magistrala tak jak i stacja była oczywiście zelektryfikowana. Stacja, która dzieliła kopalnię na 2 części wzięła swoją nazwę od Szybu Maciej, który obsługiwała. Umożliwiała rozładunek składów na moście podsadzkowym Maciej oraz krzyżowanie pociągów jadących od strony posterunku Kleofas lub posterunku Wanda-Lech. Na stacji rozpoczynała się również bocznica do mostu zsypowego Szybu VII KWK Polska. Trakcją manewrową można było również przejechać na bocznicę kopalni. Drugi most podsadzkowy tj Szyb Wschodni KWK Nowy Wirek znajdował się nieco ponad 1km na wschód od Macieja. Bocznica rozpoczynała się na szlaku pomiędzy posterunkiem Kleofas a stacją Maciej. Oba mosty miały konstrukcję stalową. Pociągi piaskiem jeździły do 2009r. Po zaprzestaniu ich kursowania linię piaskową od stacji Maciej do posterunku Wujek rozebrano. Zakład posiadał też kilkanaście trzyosiowych piaskarek typu 15W, w których przewoził zmielony kamień spod sortowni prosto na swoje mosty podsadzkowe. Tak zmielone kruszywo było pewną alternatywą dla piasku. Nastawnia kopalniana była zwykłym parterowym barakiem. Wszystkie rozjazdy były obsługiwane ręcznie. W ostatnich latach eksploatacji manewry na bocznicy obsługiwała Kopalnia Piasku Maczki-Bór przekształcona w CTL Maczki-Bór. Drobne naprawy lokomotyw czy przeglądy wykonywano w dwustanowiskowej lokomotywowni. Czy ktoś z użytkowników posiada może informacje, jakie lokomotywy miała kiedyś na własność ta kopalnia zanim zleciła obsługę bocznicy Maczkom?

Dodano: 05.07.2018 22:10

Inne w Kategorii SM48 / ST48 / 15D / TEM2 / TEM18
Komentarze
UOP 05.07.2018 22:42
Aż mi się w głowie zakręciło od tych imion szybów i posterunków ;-) Wielki docent za opis i zdjęcie! +++
Cody 09.07.2018 11:21
Szanuję te twoje wyczerpujące opisy do większości zdjęć, miło poznać trochę historii dodatkowo zobrazowanej zdjęciem ;)
EP07drago 09.07.2018 12:04
Jak się ogląda takie zdjęcia i czyta takie opisy, to tak na prawdę widać kto się przykłada do każdego zdjęcia. Nie mówię, że teraz każdy ma pisać taki opisy. Ale miło, że ktoś popiera ład i porządek by był na galerii. Niektórzy mogli by się od Dawida uczyć, dobry przykład.

Ja od siebie mogę dołożyć już tylko zasłużonego +
Tagi
Ruda_ŚląskaTEM2-253TEM2CTLkoleje_przemysłowekoleje_piaskoweśląskielatohistoria
Exif
Make: Canon
Model: Canon EOS 350D DIGITAL
Exposure time: 1/500 sec(s)
Aperture value: F/6.3
ISO speed: 400
Date created: 09.07.2009 10:48:00
Focal length: 55mm
Mapa

RSS Feed: Był sobie Nowy Wirek... (Komentarzy)