Ucieczka przed burzą
Ucieczka przed burzą
KWK Kebab 26.07.2016 | Zabrze
||Zwałowisko KWK Sośnica|| SM31-059 zjeżdża ze szczytu hałdy z próżnym składem na dawną stację rozrządową Gliwice Sośnica. Stamtąd zepcha się na teren KWK Sośnica Pole Zachód. W tle widać kominy EC Zabrze.

Mała dedykacja dla UOPa.
Potężne zwałowisko na granicy Zabrza i Gliwic kryje w sobie bardzo bogatą historię. Śmiało można powiedzieć, że jest to miejsce w którym kolej najczęściej w regionie zmieniała się co kilka lat. Można by napisać śmiało pracę magisterską na ten temat. Ale po kolei.

Pierwotnie na początku XX wieku w miejscu obecnego zwałowiska przebiegała linia kolejowa z Gliwic Sośnicy do Orzesza. Nie było tutaj żadnego dużego węzła kolejowego. Po podziale Śląska między Polskę a Niemcy rejon zaczął się przeistaczać. Z Zabrza Makoszów poprowadzono łącznicę do linii z Sośnicy do Orzesza przez teren obecnego zwału. Można było również pojechać do KWK Gliwice. Sośnica stała się dużą stacją towarową a wręcz rozrządową wspomagającą potężna gliwicką stację. Posiadała kilkadziesiąt torów w 4 grupach. Obsługiwała ruch lokalny, KWK Sośnica Pole Wschód, KWK Gliwice oraz Koksownię Gliwice. W okolicach II WŚ KWK Makoszowy doprowadziła w okolicę łączenia linii z Zabrza Makoszów i Sośnicy kolej wąskotorową. U brzegi rzeki Czarniawka powstało pole piaskowe. Przez co najmniej kilkanaście lat pociągi dowoziły piasek do otworu podsadzkowego przy północnej części stacji Zabrze Makoszowy. Nie wiadomo kiedy dokładnie kolej została zlikwidowana. Kolejną znacząca przebudowa rozpoczęła się po wojnie. Ze względu brak granicy dzielącej niegdyś dwa kraje obecny układ był trochę archaiczny. KWK Sośnica znacząco się rozbudowała. Utworzono istniejące do dzisiaj Pole Zachód oraz Pole Bojków. To one stały się od tego momentu główną i największą częścią zakładu. Wraz ze wzrostem wydobycia rosła produkcja odpadów. Przykopalniane zwały były po prostu zbyt małe. Podjęto decyzję o budowie dzisiejszego zwałowiska. W związku z czym przeniesiono linię kolejową z Zabrza Makoszów do p.o. Przyszowice o około 2km na południe. Od tego czasu zniknęła możliwość wjazdu do KWK Gliwice i koksowni. Całą rolę obsługi tamtejszych trzech kopalń, koksowni oraz powstałych zakładów chemicznych Karbochem przejęła stacja rozrządowa Gliwice Sośnica. Również przeniesiono tym razem 1km na północ wyjazd z Gliwic Sośnicy na KWK Sośnica Pole Zachód i dalej do utworzonej na potrzeby obsługi KWK Gliwice, Koksowni Gliwice i Karbochemu stacji o nazwie Pszczyńska. Od tego momentu rozrosło się mocno zwałowisko. Zwałowanie rozpoczęto od budowy nowych frontów na terenie dawnych linii kolejowych oraz odkrywki piaskowej. Samo zwałowisko co roku zmieniało układ torowy. Przez lata raz wjeżdżało się na nie od zachodu, innym razem od wschodu a jeszcze w innych latach z dwóch stron. Przez cały okres istnienia hałdy utworzono oraz zlikwidowano kilka "stacji" do których najpierw dojeżdżały ładowne składy z kamieniem z Sośnicy, Makoszów i chyba nawet Gliwic. Dopiero wówczas rozpoczynano spychanie na właściwy front rozładunkowy. Przez kilkadziesiąt lat zezwałowano tutaj dziesiątki milionów ton kamienia. Obecnie zwałowisko od najniższego punktu do najwyższego ma niecałe 50m wysokości. Warto pamiętać, że w rzeczywistości nasypano tutaj jeszcze więcej bo zaczynano od zasypania wykopu po polu piaskowym. Obsługę od początku stanowiły różne ciężkie parowozy, przez S200 i TEM2 po SM31 na dzień dzisiejszy skończywszy. Aktualnie na hałdzie nie ma już żadnej "stacji". Po likwidacji KWK Sośnica Pole Wschód, KWK Makoszowy czy KWK Gliwice składów na dobę jest już tylko kilka. Czynne są 2 fronty. Pierwszy jest na samym szczycie zwałowiska, drugi poniżej na środku. Tradycyjnie na górę wjeżdża 7 ładownych wagonów. Wszystkie są wciągane a następnie spychane. Pociąg widoczny na zdjęciu na szczyt zwału był spychany. Obecnie takiego widoku już nie uświadczymy - front został zamknięty. Samo zwałowisko również nie ma przyszłości. KWK Sośnica jest u progu likwidacji. Kto nie był, niech się spieszy. To ostatni tak klimatyczny zwał na Śląsku.
No troszkę chaotycznie ale coś mniej więcej udało się nakreślić.

Dodano: 05.06.2018 18:07

Inne w Kategorii SM31 / 411D / Ls1200
Komentarze
Cody 05.06.2018 18:57
Sztos!
Kuciol 06.06.2018 00:07
Ale opis! Nie dotarłem do końca 😁
Drago 06.06.2018 07:22
Lekcja historii zaliczona :) Opis jak i fotka na medal +
UOP 06.06.2018 21:18
Dzięki za dedykację :-D
Gratuluję wiedzy, szacun!
Warto też spojrzeć na mapkę, bo patrząc na zdjęcie (oczywiście na DUŻY +) można odnieść wrażenie, że ów zwał znajduje się na jakimś totalnym odludziu, gdzie psy dupami szczekają. Tymczasem mapka ujawnia, że tuż obok jest "skrzyżowanie" dwóch autostrad - A1 i A4! :)
Kolins 07.06.2018 08:58
Dawida opisy są mocne, znów dotarłem do końca :)
Tagi
SM31-059SM31PKP_CargoZabrzeGliwicelatokoleje_przemysłowe
Exif
Make: Canon
Model: Canon EOS 50D
Exposure time: 1/500 sec(s)
Aperture value: F/9
ISO speed: 320
Date created: 26.07.2016 16:19:58
Focal length: 35mm
Mapa

RSS Feed: Ucieczka przed burzą (Komentarzy)