Stacja Ruda Wschodnia
Stacja Ruda Wschodnia
KWK Kebab 12.06.2017 | Ruda Ślaska
||Ruda Wschodnia|| Luźna ST48-022 wraca do Zabrza Biskupic po przyprowadzeniu jednego z ostatnich próżnych wahadeł węglarek do KWK Pokój. Opuszcza właśnie stację RWS i kieruje się w stronę posterunku RCC na Rudzie Chebziu. Obecnie stacja to ledwie 3 tory. Widoczny szlakowy PKP oraz 2 niewidoczne z prawej strony będące torami manewrowymi Huty Pokój. Przejeżdżają przez nie sporadycznie manewry na pozazakładowy Wydział Profili Giętych Huty Pokój. Sam przejazd jest dosyć ciekawy. Pociągi z huty wyjeżdżają czołem w kierunku jazdy na żeberko na północnej stronie stacji. Następnie spychają się przez jeden z dwóch torów (środkowy tor w stacji) "hutniczych" na południe stacji wjeżdżając na tor szlakowy PKP do Rudy Czarny Las. Nastawnia RWS zamyka wówczas przejazd kolejowy. Po wyjechaniu za rozjazd zjeżdżają na drugi tor hutniczy (prawy tor stacji) i jadą nim paręset metrów w północną część. Następnie przejeżdżają skrzyżowaniami torów przez środkowy tor stacji oraz przez lewy tor będący już torem szlakowym RWS - RCC. Aby taki manewr mógł przejechać zamyka się szlak RWS - RCC. Trzeba również zdjąć kluczowe wykolejnice. Droga powrotna odbywa się w taki sam sposób, jedynie lokomotywa jest z drugiej strony składu.

W latach świetności znajdowało się tutaj kilkanaście torów, górka rozrządowa czy dworzec wraz z peronem. Stacja była trzykierunkowym węzłem wraz z łącznicą pozwalającą jechać z Rudy Chebzia RCC z pominięciem zmiany czoła bezpośrednio do Rudy Południowej. Stacja obsługiwała głównie pociągi surowcowe na Hutę Pokój (koks, węgiel, ruda żelaza), składy na Hutę Zgoda oraz pociągi na KWK Pokój (jest zlikwidowana, KWK Pokój na która wagony zawiozła ST48 to ówczesna KWK Wanda - Lech. Po połączeniu z KWK Pokój i likwidacją pierwotnego zakładu nazwa przeszła na ówczesną Wandę - Lech nadającą przez stację Ruda Czarny Las). Z prawej strony znajdowały się rozmrażalnie surowców i wywrotnice wagonowe huty. Paręset metrów za lokomotywą nad stacją przebiegał dwutorowy wiadukt Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Przebiegały nim 2 linie. Jedna łączyła Rudę Południową Wąskotorową z Rudą Wschodnią Wąskotorową (równolegle do północnej części stacji normalnotorowej) oraz druga z Rudy Wschodniej Wąskotorowej do KWK Wanda-Lech oraz Huty Cynku Hugo. Za plecami zaraz obok obecnej nastawni RWS przebiegała nad torami przemysłowa kolej linowa dostarczająca koks z Koksowni Walenty do Huty Pokój. W skrócie można tak opowiedzieć historię tej stacji. Obecnie poza sporadycznymi kursami na WPG Huty Pokój przez stację nic nie przejeżdża.
Ostatni pociąg z KWK Pokój wyjechał w lipcu 2017r. Obecnie linia jest nieczynna. Nie ma jeszcze decyzji o likwidacji.

Jak wyglądała sama stacja i okolice w latach świetności można zobaczyć pod tym linkiem: http://mapy.orsip.pl/imap/?locale=pl&gui=new&sessionID=102705

Dodano: 24.01.2018 09:21

Inne w Kategorii SM48 / ST48 / 15D / TEM2 / TEM18
Komentarze
kulachimk 24.01.2018 19:21
Konkretny opis. Patrząc na samo zdjęcie nigdy bym nie przypuszczał, że to miejsce mogło kiedyś tętnić życiem.
Romek 25.01.2018 20:45
Trochę szkoda, że tak fajny kadr z rozbudowanym, ciekawym opisem przechodzi bez echa... :(
Tagi
ST48-022Ruda_ŚląskaRuda_WschodniaRWsD29-187śląskielatoPKP_Cargo
Exif
Make: Canon
Model: Canon EOS 50D
Exposure time: 1/500 sec(s)
Aperture value: F/7.1
ISO speed: 250
Date created: 12.06.2017 13:01:27
Focal length: 91mm
Mapa

RSS Feed: Stacja Ruda Wschodnia (Komentarzy)